Biltema konsernet har nettopp publisert sitt rekordregnskap. I 2018 omsatte lavprisgiganten for over 12,5 milliarder svenske kroner i det nordiske markedet, og forventningene til 2019 enda høyere.
Biltema, som blant annet har 142 varehus i Norden, oppnådde et overskudd på 979 millioner SEK, og det ble betalt inn 208 millioner i selskapsskatt.
Også Biltema Norge AS bidro godt til omsetningsrekorden, og administrerende direktør Dag H Bergby kan fortelle at resultatene først og fremst skyldes langsiktig og målrettet satsing gjennom mange år.
– Vi er selvfinansiert og trenger ikke låne penger for å realisere våre prosjekter. Vi kan derfor ekspandere kraftig samtidig som våre varehus kan kjøpe inn ubegrenset med varer. Vi har som mål i varehusene å aldri gå tomme for varer, slik at våre kunder alltid skal få kjøpt det de trenger.
Per i dag har Biltema 65 varehus i Norge, og neste varehusåpning skjer på Gol i august, etterfulgt av Steinkjer i september. Begge er store konseptvarehus med alle 8 varegrupper og 19 000 varelinjer og selvsagt Biltema Café. Målet er 100 fysiske varehus i Norge, i 2028.
Ifølge Bergby er den store veksten tegn på at folk flest fortsatt foretrekker den fysiske handelen.
– Vi har ikke noen nettbutikk, men satser på fysiske varehus kombinert med digitale opplevelser. Vi vokser fort, noe som bekrefter at fysisk varehandel fortsatt er i vinden, selv med utfordrere fra netthandel, sier han.
– Nå justerer vi tempoet ytterligere opp, og har akkurat lagt siste hånd på en helt ny katalog med over 800 spennende nyheter fra alle våre 8 varekategorier bil/MC, bilpleie, fritid, hjem, kontor og multimedia, båt, bygg og verktøy. Forventningene til 2019 er store, og så langt i år ser det meget lyst ut, avslutter Bergby.