6 av 10 barn og unge følger influencere

mobil jente

Barn- og unge bruker mye tid på mobilen, spesielt på sosiale medier. Over 60 prosent av barn- og unge følger med på norske eller utenlandske influencere, og over 1 av 3 har kjøpt produkter som følge av dette, viser en ny spørreundersøkelse fra Ipsos. 

– Når man stadig blir eksponert for andre, så er det lett å bli påvirket. Det bekrefter også denne undersøkelsen. Over halvparten av barn og unge mellom 8-19 år følger influencere, og omkring 1 av 3 følger med ukentlig eller oftere, sier Ana Brodtkorb, leder for samfunnsansvar og bærekraft i Telenor Norge.

Over en tredjedel av barn- og unge sier at de har kjøpt et produkt fordi noen de følger på sosiale medier har reklamert for det. 21 prosent av de mellom 8 og 11 år har gjort det samme. Over halvparten sier at de har blitt engasjert i en sak fordi noen de følger har snakket om det.

– Mange barn har sine favoritt-youtubere og Instagram-kjendiser. Det kan være helt uskyldig og temaene kan være alt fra fotball, sminke, spill og humor. Jeg anbefaler likevel foreldre å være på de samme kanalene barna er på, og være påpasselig på hva barnet blir eksponert for. Ta samtalen med dem tidlig, sier Brodtkorb og legger til:

Les også:  Nasjonal transportplan i Stortinget mandag: De mellomstore byene er vinnere

– Barn- og unge lever i en digital hverdag og store deler av det sosiale livet deres foregår på sosiale medier. Derfor er det viktig at foreldre er bevisste på at barn- og unge blir påvirket, uavhengig om det er meninger, produkter eller eget kroppsbilde. Produkter som fremmes kan være alt fra nye fotballsko og klær til botox og kosmetiske inngrep.

Brodtkorp understreker at det å følge influencere er ikke nødvendigvis et problem i seg selv, og at diskusjonen om gode og dårlige forbilder er en del av en større debatt.

I Ipsos’ spørreundersøkelse er humor topp tre kategori for både jenter og gutter, men gutter følger mest med på kategorien spill og gaming samt profiler innen teknologi og idrett. Blant jenter er det mange som følger profiler innen mote og skjønnhet, livsstil, og trening.

Les også:  Verdensberømt vikingskip kastes ut av Haugesund kommune

Bruk av sosiale medier blant barn- og unge stiger for tredje året for rad, ifølge spørreundersøkelsen fra Ipsos. Hele 6 av 10 barn- og unge sier de bruker Snapchat hver eneste dag, og det er denne kanalen de foretrekker for å holde kontakt med venner. 

– Uavhengig om du er ung eller gammel, så bruker de fleste av oss sosiale medier. Våre funn viser likevel at barn- og unge foretrekker en mer visuell kanal når de snakker med venner. Det er ingen overraskelse at de yngste er storbrukere av sosiale medier, men det er spesielt interessant å se hvordan bruken av mer tradisjonelle sosiale medier synker, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge. 

1 av 2 bruker YouTube og TikTok daglig, mens kun 19 prosent sier de bruker Facebook daglig, ifølge Ipsos. Instagram flater ut, men 39 prosent sier fortsatt at de brukes denne appen daglig. TikTok har derimot raskt blitt et av de mest brukte sosiale mediene blant barn- og unge, også blant de mellom 8 til 11 år. Over 40 prosent i denne aldersgruppen sier de bruker TikTok ukentlig. 

Les også:  Norge innfører reglene i EUs fjerde jernbanepakke

– Aldersgrensen på sosiale medier er 13 år, så det at barn helt ned i åtteårsalderen eksempelvis bruker TikTok er noe urovekkende. Jeg vil anbefale alle foreldre å følge godt med på hvilke apper barna har på mobilen og hva de blir eksponert for, sier Brown.

Sammen med Kors på halsen har Telenor utviklet fem råd til foreldre:

  1. Still barna åpne spørsmål som gir dem mulighet til å fortelle om det de opplever.
  2. Vis interesse når barna ønsker å snakke om sosiale medier.
  3. Forklar barna om hvorfor det er grenser for hvilke apper og spill de kan bruke.
  4. Unngå snoking på barnas telefon. Snakk med dem om dine bekymringer.
  5. Spør barna før du legger ut bilde av dem i sosiale medier.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.