DNB går for ny løsning for kontanttjenester i 2020

dnb

Selv om bruken av kontanter i hverdagen stadig faller, er det fortsatt en del bankkunder som benytter kontanter. DNB er opptatt av å ta godt vare på også disse kundene, og går ny for en ny løsning for kontanttjenester i 2020.


Norske banker er dessuten pålagt av myndighetene å tilby mulighet for innskudd og uttak av kontanter. DNB har tidligere problematisert at en del banker ikke tilbyr dette i dag, og i stedet henviser til de «fysiske» bankene når kunder skal sette inn kontanter på konto. DNB har derfor ønsket å få med det norske bankfelleskapet på «Post i Butikk»-løsningen, der kunder kan ta ut og sette inn penger i postskranker i butikker landet over. Dette har så langt ikke ført frem.

Les også:  Skader på bunaden kan koste mye

I mangel av en felles løsning der bankene sammen dekker kostnaden ved kontanttjenester gjennom «Post i Butikk», har DNB utforsket nye og alternative løsninger. Et slikt alternativ er BankAxept/Vipps, som tilbyr en løsning som gjør det enkelt å ta ut og sette inn kontanter via bankterminalen i butikk.

– Løsningen vil i første omgang være tilgjengelig i Norgesgruppens butikker, og vil også være åpen for andre banker som ønsker en slik løsning. DNB og BankAxept/Vipps tar sikte på å signere en endelig avtale før sommeren. Det er forventet at løsningen kan være klar i løpet av vinteren 2020, sier Ingjerd Blekeli Spiten, leder for personmarkedet i DNB til Bodøposten.no.

Les også:  Nordea: Fortsatt gode tider i annerledeslandet Norge

Den nye «Bank i Butikk»-løsningen vil innebære at kundene på en enkel måte kan sette inn og ta ut kontanter i kassepunkter i dagligvarebutikker. Løsningen krever at kundene må identifisere seg med bankkort og PIN. Dette gjør det tryggere for kundene samtidig som det gjør det vanskeligere for kriminelle å utføre økonomisk kriminalitet.

DNBs valg av løsning innebærer at avtalen med Posten vil utløpe. DNB og Posten er opptatt av gode overgangsordninger og tilstrekkelig med tid til å hjelpe både kunder og ansatte i butikkene over på den nye løsningen når den er klar. DNB og Posten tar sikte på at endelig avslutning av avtalen vil skje i løpet av 2020.

Les også:  Storebrands kunder får Apple Pay

Posten AS er lovpålagt å levere enkle banktjenester gjennom landpostnettet, og Postens avtale med DNB om disse tjenestene løper ut 2019. Det er opp til Posten å velge hvordan denne tjenesten skal leveres fra 2020 og eventuelt inngå avtale med leverandører.

– «Bank i Butikk» vil ved oppstart vinteren 2020 være tilgjengelig i over 1 400 Kiwi og Meny-butikker, samt enkelte Spar- og Joker-butikker over hele landet. I tillegg vil DNB fortsatt være fysisk tilstede på 57 bankkontor, og kundene kan sette inn og ta ut kontanter gjennom 171 minibanker og totalt 45 automater som tar innskudd, sier Ingjerd Blekeli Spiten.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.