Personalets fagkompetanse er barnehagens viktigste ressurs. Dette er en forutsetning for at barnehagen skal være en god arena for omsorg, lek og læring. Nå setter Regjeringen inn ekstra tiltak for å øke de barnehageansattes kompetanse.
En ny rammeplanen som tredte i kraft 1. august i år sier blant annet at andelen Barne- og ungdomsarbeidere i barnehagene skal øke, og at alle barnehageansatte skal få tilbud om videreutdanning.
– Vårt mål er å sikre at alle barn har et godt barnehagetilbud. Da må alle som jobber i barnehagene ha nødvendig og oppdatert kunnskap for å gi barna god oppfølging, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Fylkesmannen skal legge til rette for utvikling av regionale fora for samarbeid. Der skal kommunale og private barnehager samarbeide med aktuelle aktører i barnehagesektoren for å bli enige om hvilke kompetansetiltak de vil prioritere.
For å møte de økte kravene til pedagogisk utdannelse, har Opplæringskontoret for offentlig sektor i Finnmark, i samarbeid med Vadsø kommune, igangsatt en gruppe med praksiskandidater fra barnehagene i Vadsø.
Fylkesmannen i Finnmark samarbeider tett med NKI Nettstudier, som har ansvaret for undervisningstilbudet til kandidatene.
– Gjennom dette samarbeidet, ønsker vi å belyse viktigheten av riktig fagkompetanse i barnehagesektoren, og at dette er mulig ved å tilrettelegge studieløpet, sier Wenche Halvorsen, administrerende direktør ved NKI Nettstudier.