Statens vegvesen følger nøye med på aktørene som tilbyr chiptuning. I markedsføringen av chiptuning kan det virke som at det er fritt fram, men det er det ikke. Chiptuning er definert som godkjenningspliktig arbeid, og det betyr at det kun er godkjente verksteder som kan utføre dette, sier Einar Eskilt i Statens vegvesen.
Statens vegvesen har de siste årene kartlagt chiptuningmarkedet, og det er flere hundre aktører som tilbyr chiptuning uten å være et godkjent verksted.
– Virksomheter som tilbyr chiptuningtjenester uten å være et godkjent verksted kan bli stengt av oss og kan også bli politianmeldt, sier Eskilt.
Noen chiptuningaktører kan ligne et ordinært verksted. Chiptuning tilbys også av omreisende virksomheter eller fra garasjer og lignende. Markedsføringen skjer ofte i sosiale medier.
Chiptuning blir ofte omtalt som en optimalisering av motoren der bilen på en enkel og rimelig måte kan få mye mer krefter.
– Men det er ingen som nevner at motorens utslipp kan øke betydelig som følge av chiptuning, sier Eskilt.
Bilprodusentene setter opp motorstyringen slik at bilen skal fungere best mulig med tanke på effekt og drivstofforbruk, og samtidig tilfredsstille myndighetenes utslippskrav. Chiptuning endrer parameterne i motorstyringen. Dette er en rask jobb i en moderne bil, men det kan påvirke utslippsnivåene.
– Hvis du trimmer eller chiptuner motoren i bilen din, så må du vise den for Statens vegvesen for godkjenning. Du må dokumentere at utslippene ikke er høyere enn det de var da bilen ble registrert første gang, sier Eskilt.
De som velger å kjøre med en trimmet bil der den nye effekten ikke er godkjent og påført i vognkortet, risikerer avkortning i forsikringen ved en ulykke.
– Dette kan utgjøre betydelige beløp hvis man har skyldt i en ulykke med personskader og store materielle skader, sier Eskilt.
På samme vis vil bilprodusentene fraskrive seg garantiansvar for biler som har installert uoriginal programvare, slik som chiptuning som regel er.
Flere bilmerker tilbyr chiptuning eller optimalisering som kan bli godkjent. For at et kjøretøy skal bli godkjent med trimming, må du kunne dokumentere at bilen fortsatt tilfredsstiller utslippskravene. Det er kun dokumentasjon fra godkjente laboratorium som kan bli godkjent.
– Seriøse aktører har denne dokumentasjonen, slik at du kan vise kjøretøyet på en trafikkstasjon for å få den nye motoreffekten godkjent og ført inn i vognkortet, sier Eskilt, som anbefaler de som vurderer å chiptune å rådføre seg med merkeverkstedet først.
Trimmer du uten godkjenning og den nye effekten påført i vognkortet risikerer du avskilting, at forsikringen ikke lenger er gyldig, og at eventuell garanti bortfaller.