Nå kan alle elbilister lade bilen på mesteparten av ladenettverket til Tesla. – Dette vil gjøre ladekøene kortere i sommer. Det må imidlertid ikke bli en sovepute for videre utbygging av ladeplasser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Over natten har eiere av andre biler enn Tesla fått tilgang til 497 nye ladepunkter fra Lyngdal i sør til Varanger i nord. Tesla blir med dette Norges største leverandør av lynlading.
– Dette er et svært etterlengtet tilskudd til det norske ladetilbudet. Over ti prosent flere ladepunkter på så kort tid, merkes godt, sier Sødal. – Det er likevel viktig at dette ikke blir en sovepute for regjeringen som er i gang med sin ladeplan, fortsetter han.
Antall hurtigladere langs veiene i Norge har lenge vært lavt og hele tiden ligget bak den store økningen av elbiler i bilparken.
– Våre tall viser at åpningen av superchargerne vil bringe antall ladepunkter nærmere behovet til elbilistene i dag, men det må bygges langt mer i årene fremover, sier Nils Sødal. – De neste fire-fem årene skal det bli en halv million flere elbiler på norske veier. Det er en dobling fra dagens 500 000 elbiler. Skal alle kunne komme seg rundt i hele landet, er det mye som skal på plass, fortsetter han.
Selv om Tesla åpner mange ladeplasser for andre merker, er ikke alle lokasjonene inkludert. Ladestasjoner med spesielt mye trafikk åpnes ikke for andre merker med det første.
– Det er der trafikken er størst at behovet for flere ladere er størst. Vi forstår hvorfor Tesla velger å forbeholde disse ladeplassene til Tesla-eiere, men da må resten av bransjen og staten brette opp ermene og få på plass flere ladeplasser, avslutter Nils Sødal.