Det har vært flere elbiltyverier i Sverige de tre siste månedene. – Utspekulerte tyver utnytter smutthullet i teknologien i nye biler, sier Nils Kristian Brekke i Codan Forsikring, som oppfordrer nordmenn til å aktivere antityverifunksjoner i elbilen.
45 prosent av nye biler solgt hittil i år er elbiler, og elbilparken i Norge teller ifølge Elbil.no hele 237 000 biler. I Sverige melder Tryg Hansa, søsterselskapet til norske Codan Forsikring, om en økning av elbiltyverier.
– Med en tilbakegang av biltyverier i Norden gjennom mange år, har det vært en økning av elbiltyverier i Sverige. For å forebygge samme tendens i Norge, oppfordrer vi alle elbileiere til å aktivere sikkerhetsfunksjonene mot tyveri som allerede finnes i bilen, sier Nils Kristian Brekke, utreder i Codan.
Til tross for at elbilandelen i Sverige kun er 4,7 prosent av totalmarkedet hittil i år, er det her tyvene først har utnyttet smutthull i «ny» teknologi.
– Nye elbiler med RFID-teknologi gjør det mulig å starte bilen hvis du befinner deg i nærheten. Utspekulerte tyver bruker elbilens funksjonalitet til sin fordel, sier Brekke.
For Tesla-eiere anbefaler han å aktivere to-trinns verifisering med PIN-kode og «nøkkel» for å starte bilen, og at folk skrur av funksjonen som automatisk åpner bilen når de er i nærheten. Og oppfordrer eiere av andre elbiltyper til å sjekke mulighetene de har for å redusere sannsynligheten for tyveri.
Forsikringsselskapene i Norge og Sverige har egne ansatte som arbeider med å undersøke kriminelle handlinger. Brekke er en av dem. Han forteller at bilene som har blitt stjålet sannsynligvis er fraktet ut av landet.
– Vi har fått inn opplysninger om at stjålne svenske elbiler har blitt fraktet til Øst-Europa. Dette tyder på at biltyveriene er godt planlagt og at tyven sannsynligvis allerede har en kjøper av den stjålne bilen, sier Brekke.