Det nye selskapet Elekt har funnet en løsning som avslører prisjuks og uoversiktlige avtaler i strømmarkedet. Sammen med BN Bank utfordrer de konkurrentene om å levere den billigste strømmen.
Målet med avtalen mellom banken og Elekt er å få bukt med en uærlig strømbransje og gi mer makt til kundene. Det sier Endre Jo Reite, forbrukerøkonom i BN Bank.
– Elekt har etter vår mening utviklet et kinderegg. Kundene våre kan spare penger, bli mer bevisst sitt strømforbruk og kan i tillegg velge grønn og klimavennlig energi. Når det samtidig er gjort enkelt for kundene å forstå, så er vi entusiastisk med i prosjektet.
Strømbransjen har fått mye kritikk for prisjuks og mangel på transparens fra både kunder og Forbrukerrådet. De toneangivende strømselskapene skaffer seg betydelige merinntekter ved å lure kundene og bevisst tåkelegge prisingen av sine produkter. Nå lanserer Elekt en tjeneste som skaper hundre prosent åpenhet rundt selskapets og konkurrentens inntekter. Selskapet har en ny prismodell som garanterer lavere priser for kundene. Det sier daglig leder og medgründer Arnt Inge Sætern.
– Ingen har tidligere vist hva en strømleverandør faktisk tjener på kundene sine. Teknologien vår gjør det nå mulig å analysere dette, forteller Sætern. Med få tastetrykk kan du selv avsløre om du blir lurt og samtidig se hva du kan spare ved å bytte til Elekt. Vårt løfte til kundene er at du alltid skal få billigere strøm hos oss.
Halvparten av landets strømkunder føler seg lurt av sin strømleverandør. Tre av fire vet heller ikke hva de betaler for strømmen. Det viser undersøkelsen Forbrukerrådet gjennomførte i september i fjor. Flere av landets største selskaper har benyttet seg av uærlige prismodeller og markedsføringsmetoder uten å bli straffet for det.
– Vi må gi all oppmerksomhet til kunden. Strøm er et produkt alle må ha og da fortjener forbrukerne å bli tatt på alvor. Strømbransjen har lenge kamuflert egen mangel på konkurransekraft gjennom bruk av lure- og lokketilbud. Vi kan ikke akseptere at aktører tar seg for mye betalt ved å spille på kundenes uvitenhet, sier Sætern.
Strømbransjen har fått mye kritikk for uærlige salgsmetoder. Elekt går nye veier og distribuerer tjenesten gjennom mobil og nettbank. Etter en lengre pilotfase med BN Bank er tjenesten nå tilgjengelig for bankens kunder. Det eneste de må gjøre er å gi samtykke til å dele eFaktura for strøm. Administrerende direktør Svein Tore Samdal er svært fornøyd med den avtalen de nå har fått:
– Vi kan nå tilby våre kunder en helt ny tjeneste som gir dem full oversikt over hva de faktisk betale. Samtidig får kundene garanti for at man vil spare penger på bruken. Få nordmenn forstår strømregningene sine, og mange tror de kjøper ren energi når det i praksis er kull. I tillegg har leverandørene lagt på rare gebyrer og prisøkninger. Vi ser derfor på dette som et viktig steg i retning av mer åpenhet og riktig prising.
Samdal sier at dette i praksis betyr at det etableres en helt ny og rimeligere distribusjonsmodell for strøm som skiller seg sterkt ut fra de salgskanaler og salgsmetoder som resten av bransjen benytter i dag.
I første omgang er det BN Bank sine kunder som får tilgang til tjenesten, men innen kort tid håper Elekt å kunne tilby alle nordmenn billigere strøm gjennom flere partnere. Selskapet tar avstand fra salgsmetoder som telefonsalg, dørsalg eller lokketilbud hos Elkjøp og Power. Det er fordyrende mellomledd og det er kundene som til syvende og sist må betale disse kostnadene. Det sier daglig leder Arnt Inge Sætern.
– Vi har som mål å bli den foretrukne strømleverandøren for alle. Det skal vi nå med lave kostnader, enkelhet, åpenhet og en ærlig forretningsmodell, avslutter Sætern.