Ny statistikk: Færre nordmenn kjører på sommerdekk om vinteren

bildekk

Sjåfører flest er blitt bedre til å legge om til vinterdekk i tide, men ikke i Oslo, viser skadestatistikk. Det er særlig blant bileiere på Vestlandet og Sørlandet at antallet ulykker på sommerdekk har gått ned de to siste vintersesongene.

Landsdelene har i årevis vært dårligst til å skifte til vinterdekk, viser en analyse av egne skadetall fra forsikringsselskapet If.

– Tidspunktet for første snøfall, og i hvilken grad vinteren kommer brått på, slår tydelig ut i skadestatistikken. En del drøyer dessverre hjulskifte altfor lenge. Vi ser det særlig i områder som har et mildt kystklima og kanskje lite med snø gjennom vinteren, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Mange krasj i hovedstaden
Oslo topper Ifs skadestatistik over krasj der bilen var skodd med sommerdekk sist vinter. Det er sjelden kost at hovedstaden er på toppen av listen. Hele 8,4 prosent av bilskadene i Oslo sist vintersesong var på sommerdekk, mens vinteren før var andelen til sammenligning bare 2,5 prosent.

– Vanligvis skjer disse ulykkene i Oslo-området på dagen med ordet «snøkaos» i titlene på nettavisene, altså første dag med snøfall. Mange av skadene på sommerdekk kom på våren, og det er uvanlig. Vinteren slapp sitt grep sent, og mange skiftet nok dessverre til sommerdekk for tidlig, sier Clementz.

Les også:  LESERINNLEGG: Sen sakbehandling med vilje for samer?

På landsbasis hadde 3,9 prosent av bilene involvert i uhell sist vinter sommerdekk. Det er en liten økning fra foregående vinter, da 2,8 prosent hadde sommerdekk på bilen da de kolliderte. Vinteren 2015-16 var hele 10,1 prosent av ulykkesbilene skodd med sommerdekk, viser Ifs egen skadestatistikk. Forsikringsselskapet har forsikret om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet, ifølge bransjetall fra Finans Norge.

Egen risikovurdering
– Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen, sier Sigmund Clementz.

I Vest-Agder var det 4,5 prosent som hadde sommerdekk på bilen da de var involvert i en ulykke sist vinter. Aust-Agders andel sist vinter var 5,6 prosent. I Rogaland var andelen 6,1 prosent. Ved tidligere vintre har andelen i disse fylkene gjerne ligget på 10-15 prosent.

Les også:  Dette irriterer 6 av 10 nordlendinger seg over på flyturen

Under gårsdagens snøfall på Agder, mottok If flere titall skademeldinger og måtte bistå med veihjelp til mange. Beredskapen på Ifs skadesentre er hevet for snøen som daler ned over store områder av Sør-Norge i dag.

– Vi er forberedt på kunne ta unna mange henvendelser, og ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for dem som er rammet når skaden først har skjedd, sier Clementz.

Forsikringsselskapet If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag. Sist vinter registrerte selskapet karosseriskader på 17 375 personbiler, varebiler og bobiler, og 682 av disse kjøretøyene var utstyrt med sommerdekk.

Dekktips for vinteren

Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer.

Les også:  Nord-Norges største vegprosjekt ruller videre

Kilde: Forsikringsselskapet If

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.