Nå kan du bestille ID. Buzz – Her er de norske prisene

vw

Mandag åpner Volkswagen for bestillinger av ID. Buzz og ID. Buzz Cargo, hvor sistnevnte setter en ny standard for elektrisk rekkevidde i varebilmarkedet. De første kundebilene er ventet til Norge allerede til høsten.

– ID. Buzz er et nytt Volkswagen-ikon som bærer i seg historien vår, samtidig som den peker ut den videre kursen vår med fremtidsrettet mobilitet for alle. Med egenskaper, plass og rekkevidde har vi sett at den har stor appell både i personbilmarkedet og i varebilsegmentet, sier Håkon Wirak som er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.  

Mandag åpner Volkswagens forhandlere for at kunder som har forhåndsreservert bil kan bestille denne. 

I 17 år har Volkswagen Nyttekjøretøy vært Norges mest solgte merke innen varebilmarkedet under 3,5 t. Nå skal ID. Buzz-modellene være med å løfte det renomerte merket videre. 

ID. Buzz Cargo er Europas første helelektriske varebil, utviklet som elbil fra bunnen av. Den lanseres med 3 seter som standard, og har et lasterom på 3,9 m3. Maksimal nyttelast er 630 kg, i tillegg til hengervekt.

Les også:  Ser lyst på utviklingen i Nordland

Personbilutgaven, ID. Buzz, kommer som en svært romslig og fleksibel familiebil med 5 seter, og med rikelig med bagasjeplass (1.121 liter). Baksetene kan justeres i lengderetning, og legges ned separat.

Ekstrautstyr blir standard
Kunder kan glede seg over at Volkswagen i Norge har valgt å legge til det som i andre markeder er regnet som ekstrautstyr, som en del av standardpakken.

Blant annet får begge modellene navigasjon som standardutstyr. Volkswagen vet også at nordmenn føler ekstra trygghet ved å ha ryggekamera, og derfor er dette standard i bilene.

I tillegg får ID. Buzz Cargo adaptiv cruisekontroll med Stop&Go. Gjennomlastingsluke i skilleveggen kommer også som standard.

Velger du personbilmodellen får du også 12 tommers infotainmentskjerm, oppvarmet frontrute og oppvarmet multifunksjonsratt inkludert.

– Vi har valgt å oppgradere modellene med utstyr som vi vet nordmenn er opptatt av, og som de gjerne velger som tilleggsutstyr. Modellene vi nå åpner salget av kommer til å bli svært konkurransedyktige biler sine segment. Dette er biler som kommer til å sparke godt fra seg både i nyttekjøretøymarkedet, men også hos familier som ønsker en romslig, trygg og god bil, forteller Håkon Wirak.

Les også:  LESERINNLEGG: Vi trenger en ny havbrukspolitikk

Frem til nå har verken pris eller WLTP-rekkevidde vært kjent. Men nå offentliggjør importøren Harald A. Møller kundeprisene, og antatt rekkevidde.

Her er prisene:

  • ID. Buzz Pro har en startpris på 494.200 kr. inkludert frakt og levering i Oslo
  • ID. Buzz Cargo har en startpris på 452.700 kr. inkludert frakt og levering i Oslo

ID. Buzz Cargo uslåelig på rekkevidde
Med ID. Buzz Cargo setter Volkswagen Nyttekjøretøy en ny standard hva gjelder rekkevidde for varebiler i sitt segment. Forbruket etter WLTP-standarden er 20,6 kWh/ 100 km, som gir en rekkevidde på inntil 423 km.

Les også:  Ser lyst på utviklingen i Nordland

Personbilutgaven har et beregnet forbruk på 20,8 kWh/ 100 km, som betyr en rekkevidde på inntil 418 km.

Kan lades opp i lunsjpausen
Bilene får også bedre ladekapasitet, med inntil 170 kW, som betyr at du under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

– ID. Buzz Cargo vil være vårt definitive inntog i det grønne skifte for nyttetransporten. Den setter en ny rekkeviddestandard for nyttekjøretøy i dette segmentet, og med økt ladekapasitet kan du lade opp bilen i lunsjpausen. Denne bilen gjør det langt mer praktisk for flere håndverkere å velge nullutslippskjøretøy, sier Håkon Wirak.

Begge ID. Buzz-modellene leveres med et høyvoltbatteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto). Med tolv moduler, leverer systemet energi til en elektrisk motor på 150 kW (204 hk).

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.