Maxus Norge bekrefter at el-pickupen Maxus eT90 er leveringsklar i løpet av året, og åpner nå for forhåndssalg.
Pickup-markedet domineres av fossildrevne motorer, og i skrivende stund finnes det ingen elektriske pickuper på det europeiske markedet. Dette endrer seg nå. Maxus Norge bekreftet i fjor høst at el-pickupen Maxus eT90 kommer til Norge, og nå lettes det endelig lette på sløret rundt spesifikasjoner, priser og leveringstider.
Maxus eT90 er en stor elektrisk pickup med fem seter, et robust utseende og en fullspekket utstyrsliste. Den kommer med 88,5 kWt netto batterikapasitet og 330 km rekkevidde (WLTP kombinert). Ettersom eT90 er typegodkjent som en N1 varebil, er den WLTP-testet med tung last. Til sammenligning testes rene personbiler uten last og passasjerer. Maxus Norge forventer at bilen leverer svært realistisk rekkevidde, i likhet med alle andre Maxus-modeller.
Under panseret finner du en elektrisk motor på 204 hk (150 kW), som genererer et dreiemoment på 310 Nm. I tillegg leveres den med batterivarmer som standard.
eT90 kan ta opptil 1000 kg. nyttelast og kan også leveres med hengerfeste, men foreløpig er hengervekt ubekreftet.
Den måler 5,37 meter i lengden, 1,9 meter i bredden og 1,80 meter i høyden. Akselavstanden er på 3,15 meter. Fronten har en aggressiv krom grill med tiltalende detaljer.
På innsiden er eT90 en godt utstyrt pickup. Interiøret er romslig og moderne, og er blant annet utstyrt med en 10,3” touchscreen, 6-veis setejustering for både sjåfør og 4-veis setejustering for frontpassasjer, Apple CarPlay, skinnseter og toveis-justerbart skinnratt.
Sikkerheten er også godt ivaretatt, og bilen leveres blant annet med Elektronisk stabilitetskontroll, ryggekamera, parkeringssensor og Hill Decent Control.
Salgssjef i Maxus Norge, Bernhard Jahnsen, forteller at de første bilene kommer til Norge allerede i november.
– Vi gleder oss til å lansere Europas aller første elektriske pickup, i et segment som tidligere kun har vært forbeholdt fossildrevne biler. Vi opplever en ekstremt stor interesse rundt pickupen, og har bestilt et stort antall biler. De først bilene vil leveres i løpet av inneværende år, men vi åpner for forhåndsbestilling allerede nå.
Han forteller at den på et senere tidspunkt vil komme med ulike tilpasninger.
– I første omgang skal vi selge eT90 som 5-seter, men vi vil se på mulighetene for å gjøre lokale tilpasninger til 2-seters-varianter for å kunne motta el-varebilfordeler for firmakunder.
Jahnsen legger til at RSA har stor suksess innen salg av pickup, og vil naturlig nok bruke spisskompetanse fra eget hus for å optimalisere eT90 for det norske markedet.
– Vi har store forventninger til mottakelsen av eT90. Vi treffer et helt nytt segment hvor bilen fungerer vel så bra som en livsstils-bil/familiebil, som den treffer næringsmarkedet, sier han.
Fossildrevne pickuper med fem seter selges med svært høye avgifter, og derfor er salgsvolumet veldig begrenset i dag. Ettersom elektriske biler unngår engangsavgiften, vil Maxus eT90 ha en pris for 5-seter tilsvarende en 2-seters fossildreven pickup. Skal du ha en femseters fossildreven pickup, må man regne med å betale opp mot en million kroner.