IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter

plast bestikk mat

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet.

IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1. januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1. september 2018.

– Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge.

Les også:  Krever helsehjelp til barnevernsofre

IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi
IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive, som først ble lansert i 2012. I den nye strategien har IKEA blant annet ambisjoner om å legge om til en sirkulær forretningsmodell.

– Vi har nådd mange av målene vi satte oss i 2012. Nå sikter vi enda høyere, og har som ambisjon å bli fullstendig sirkulære i fremtiden. Det innebærer at vi må designe alle produkter på en måte som gjør at de kan bli omgjort, reparert, gjenbrukt og resirkulert, sier Lennartsson.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

– I IKEA har vi en ambisjon om å vokse – men det skal skje på en bærekraftig måte. Det innebærer at vi må bruke innflytelsen vi har til å påvirke positivt, både i egen virksomhet og i samarbeid med kunder, leverandører og andre samarbeidspartnere, avslutter Lennartsson.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.