I en fersk undersøkelse gjennomført av InFact på vegne av Dekkmann svarer hele 20 prosent av norske bilister at de har kjørt med piggfrie vinterdekk en hel sommer. Det skremmer dekkekspert og produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.
– Vinterdekk på sommerføre kan rett og slett være livsfarlig. Bremselengden på vått føre i sommertemperaturer dobles sammenlignet med en bil på gode sommerdekk, sier han.
Dersom to biler bråbremser fra 80 km/t, vil bilen med vinterdekk fortsatt har en fart på rundt 50 km/t når bilen med sommerdekk har stoppet. Og dersom man øker farten vil bremselengden øke kvadratisk – og dersom man tar utgangspunkt i en fart på 80 km/t og en bremselengde på 30 meter med gode sommerdekk vil denne øke til snaut 60 meter i 110 km/t. Med piggfrie vinterdekk vil denne altså kunne være hele 120 meter.
Problemet med å bruke piggfrie vinterdekk på sommeren er at grepet kan kjennes relativt godt ved vanlig kjøring, og det er først i kritiske situasjoner man eventuelt oppdager forskjellen. Da er det for sent, advarer Haukenes.
– De fleste vet at man ikke skal kjøre med sommerdekk på vinterføre. Dersom man hadde gjort det likevel ville man merket hvor glatt det var med én gang – og tilpasset farten og avstanden til forankjørende tilsvarende. Det er ingen som ville våget seg ut på motorveien med sommerdekk mens snøen laver ned, men det er mange som gjør det motsatte – uten å vite hvordan det påvirker dekkenes egenskaper. Derfor kan det i mange tilfeller være farligere enn med sommerdekk på vinterføre, sier han.
Nordlendinger flinkest til å legge om
Spredningen blant mellom alder, kjønn og landsdeler er relativt små – med unntak av Nord-Norge. Her svarer kun åtte prosent at de har kjørt med piggfrie vinterdekk en hel sommer.
– Det er interessant å se at Nord-Norge skiller seg såpass ut. Akkurat hva det skyldes er vanskelig å si, men det kan nok tenkes at det har med utbredelsen av piggfrie vinterdekk generelt. I Nord-Norge er andelen som kjører med piggdekk vesentlig større enn i andre landsdeler, og da er man lovpålagt å bytte, sier Haukenes.
Han etterlyser at bruken av vinterdekk på sommeren skal gå inn under forskriften av bruk av kjøretøy hvor det står at man skal sikre at bilen har tilstrekkelig veigrep. §1-4.2 sier:
«Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk»
Dette indikerer at lovgiverne for det meste har hatt vinter i tankene, men Dekkmann etterlyser en vurdering fra myndigheten om paragrafen kan benyttes i forhold til feil bruk av dekk med tanke på føre – uavhengig av om det er sommer eller vinter.- I dag blir man bøtelagt basert på dette hvis man bruker sommerdekk på vinteren, og det burde man kanskje også blitt dersom man kjører med piggfrie vinterdekk midt på sommeren, avslutter han.