Håndball-EM og vellykkede egenproduksjoner ga Nordic Entertainment Group og TV3 en pangstart på det nye året. 26 prosent andel og størst vekst blant alle de kommersielle kanalene er fasiten for januar.
Håndball-EM var det mest sette herremesterskapet noensinne på både Viaplay og TV3. Selv om det bare ble bronse på håndballherrene har mesterskapet vært godt som gull for Nordic Entertainment Group.
Tidenes beste januar for NENT Groups kanaler og beste januar for TV3 på 20 år med en kommersiell andel blant 25 og 59 år på 26 prosent for NENT Group inkludert tredjepartskanaler.
NENT Group vokser dermed med 1,1 prosentpoeng fra i fjor, og TV3 går opp 1,4 prosentpoeng fra januar 2019.
De fem mest sette sendingene på kommersiell TV i januar var alle fra håndball-EM, med Norges semifinale mot Kroatia som den aller mest populære kampen. 840.000 seere i snitt så de norske herrenes dramatiske exit fra mesterskapet, og nesten 1,2 millioner var innom TV3 på det meste.
Mange av seerne ble også igjen etter mesterskapet. I forrige uke hadde tre egenproduksjoner premiererekorder, når «Camp kulinaris», «I lomma på Silje» og «Boligjakten» kom med nye sesonger.
«I lomma på Silje» har nå en total screen rating på over 400.000 seere, noe som må anses å være en stor suksess for spinoff-serien til «Luksusfellen».