Årets viktigste begivenhet for verdens interiør- og designbransje, Møbelmessen i Milano, går av stabelen 9.–14. april 2019. Da samler utstillingen JOIN by Norwegian Presence aktører fra norsk industri, produksjon, design og kunsthåndverk.
Blant produktene som presenteres er utemøbelserien Folk, et samarbeid mellom produsenten Vestre og aluminiumselskapet Hydro. Den resirkulerbare kolleksjonen i tre og ekstrudert aluminium er designet av studioet Front, og ble første gang vist på Stockholm Furniture & Light Fair i februar. Nå står Italia for tur.
– Koblingen mellom norsk design og norske råvarer er et konkret bidrag til omstillingen av norsk økonomi, noe mange prater om og flere bør gjøre noe med. I Norge produserer vi verdens grønneste aluminium. Det er viktig å synliggjøre for verden hvordan dette kan inngå i noe vi trenger, sier Jan Christian Vestre, daglig leder i Vestre.
JOIN by Norwegian Presence er ledet av Design og arkitektur Norge (DOGA) i samarbeid med designkollektivet Klubben og Norwegian Crafts. Målet er å styrke norsk design- og ferdigvareindustri og bidra til innovasjon og bevissthet rundt bærekraft.
– Ved å samle små og store aktører på tvers av verdikjeden ønsker vi å legge til rette for samtaler og samarbeid som kan sikre nødvendig innovasjon – både i Norge og internasjonalt, sierTor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA) som leder arbeidet med utstillingen.
Hydro har bidratt både med råmaterialer og materialkunnskap til flere av designere som skal delta i utstillingen. Vera & Kyte, Stine Aas og Tron Meyer er blant formgiverne som presenterer nye produkter i 100 prosent resirkulerbar aluminium.
– Gjennom å tenke på fornybare materialer, holdbarhet og hvordan et produkt kan repareres eller resirkuleres allerede på tegnebrettet, har designere en viktig rolle for at materialer kan gå tilbake i loopen, sier Egil Hogna, konserndirektør for Hydros forretningsområde Extruded Solutions.
Det er femte gang Norge bidrar med egen utstilling under designuken i Milano, og tidligere utgaver har fått favorittstempel av anerkjente publikasjoner som The New York Times, Wallpaper* og Dezeen. Arrangørene ønsker nå å bruke oppmerksomheten til å fremme tverrfaglig samarbeid som en viktig nøkkel til et grønt skifte innenfor interiør og design.