Ferske tall: Tinder Year in Swipe 2022

unsplash

La oss være ærlige, 2021 var ikke det året vi returnerte til normalen slik vi trodde det skulle bli – en maske var fortsatt det mest brukte tilbehøret ditt, og du hadde vaksinasjonsavtaler like hyppig som vi en gang hadde konsertbilletter.

Starten av 2022 ga imidlertid ny spenning for å returnere til hverdagen og med motivasjonen til å ta igjen tapt tid under pandemien. Sosiale settinger som reise og fysiske arrangementer kom tilbake i rekordfart, og for dating var det heller ingen unntak. Millioner av unge voksne som startet datinglivet under pandemien, viste at de definitivt var klare til å date på ekte nå, og i motsetning til de tidligere generasjonene, dater de på egne premisser og var ferdige med å spille spill.

Når 2022 nærmer seg slutten, deler Tinder’s Year in Swipe årets beste flørtetriks. Fra nye forholdsstatuser og holdninger til samfunnsspørsmål, edrudating og hete nye emojier som brukes flittig i chatter. Her er de heteste trendene per dags dato:

1. Unge single ser på situationships som en forholdsstatus. De unge single var fortsatt klare for dating, men de satset på en rangering av høy kvalitet der alle var på samme side. Mer enn bare et hookup, men ikke et tradisjonelt forhold heller, «situationship» et casual – men likevel definert forhold som kom til å vokse i 2022. Tinder så en økning på 49 %1 av

medlemmer som legger til intensjonene med forholdet på profilen deres, og over 1 av 102 unge single i undersøkelsen sa at de foretrekker situationships som en måte å utvikle et forhold på med mindre press.

2. Positivitet var et stort pluss. Opprinnelig kjent som parkeringssymbolet, har blitt gjenbrukt til å representere Pushing P og var den mest populære emojien globalt på Tinder i år. Et interessant skifte fra de populære emojiene fra tidligere år ( i 2019, i 2020 og i 2021), henvendte medlemmene seg til for å fortelle verden – og matchene, at de ser på det som mer verdifullt med mer autentiske og ekte relasjoner.

Les også:  Her ruller Telia ut 5G i Nordland i sommer

3. Middagsdater kan snart være forbi. Det ser ut som at datene vi hadde under pandemien er kommet for å bli. Omtalene av «stranda» (10 %), «Piknik» (23 %) og «kaffedates» (25 %) i Tinders bio økte i år, noe som tyder på at single møtes for mer enn bare middag og drinker i disse dager. De velger mindre tradisjonelle, mer autentiske og noen ganger edrudates (se nedenfor) måter å bli kjent med hverandre på. Andre kreative aktiviteter som camping, grilling, prøve nye ting og streetfood kom alle inn i de 10 mest populære globale interessene på Tinder.

4. Flere single hever glasset for edru dates. Alokoholfrie dates har blitt den nye trenden og flere single ser på dette som en mer autentisk måte å date på og for å utfordre tradisjonelle datingnormer. Over 25 % av unge single på Tinder sa at de drikker mindre på dater sammenlignet med i or2 og 72 %1 av medlemmene skriver på Tinder-profilene deres at de ikke drikker eller bare drikker for spesielle anledninger. Emojiene- og ble faktisk redusert (henholdsvis 40 % og 25 %) på Tinder-profilene YoY1.

5. Å være morsom, fresh og rett på sak var sexy AF. En sans for humor var det medlemmene så etter når de lette etter en potensiell match, og 73 %2 av unge single ble spurt på tvers av alle kjønn om hva de lette etter. De sa de lette etter en person som vet hva den vil ha, og som har god hygiene. På spørsmål om hva de viktigste egenskapene er ved en potensiell date, prioriterte unge single verdibaserte egenskaper som lojalitet (79 %), respekt (78 %) og åpenhet (61 %) fremfor utseende (56 %)3.

Les også:  If: Du trenger trolig ikke bunadsforsikring

6. Standpunktet på samfunnsspørsmål kan være en dealbreaker for om det blir en god match. Tre fjerdedeler (75 %) single var på utkikk etter en match som respekterer eller engasjerer i samfunnspørsmål. Faktisk la så mange Tinder-medlemmer det ukrainske flagget til profilene sine til støtte for Ukraina i år, at det ble rangert blant de 10 mest populære emojiene på appen på et tidspunkt. I tillegg økte begge aktivisme- og velgerrettighetsinteressene (henholdsvis 84 % og 37 %) i Tinder-profiler i år.

7. Å være en nostalgiker var en flex. Unge single har fått inspirasjon fra 90-tallets datingtrender. De raskest voksende trendene på Tinder var trender fra fortiden som 90-tall kids, Anime og sneakers fra 90-tallet. Til og med alle sin favorittlåt fra tilbake i tiden, Kate Bush sin «Running Up That Hill» har gjort comeback og er blant de 10 største Spotifylåtene på Tinderprofiler1. Tinders moderne versjon av den tradisjonelle blind date ble også lansert for de varmere månedene. Funksjonen for blind date på Tinder matchet opp flere medlemmer før de fikk muligheten til å se hverandres profiler og ble brukt 200 000 ganger om dagen i gjennomsnitt 4. Det har vært et par tøffe år, og det ser ut som at single vender tilbake til de autentiske og gode følelsene som var før tiden med smarttelefoner.

Les også:  If: Du trenger trolig ikke bunadsforsikring

8. Flaggemojien og (gasslight) emojien trendet, av god grunn. Toxic forhold er ikke noe nytt, men alle tips og psykoanalysene som trender på sosiale medier viser til at unge single er mer orientert om det gode, det dårlige og det stygge når det kommer til dating. Nesten to tredjedeler (58 %) av de unge single vi spurte sa at de var sikre på at de kunne identifisere et grønt eller rødt flagg2 når de dater. I 2022 har single endelig fått nok og klarer å skille mellom det som kalles red flags og green flags, og BS-radaren har heldigvis blitt bedre på grunn av dette. En god tjeneste for alle. Tinder-medlemmene kan sjekke ut Sikkerhetssenteret på Tinder for en mer sunn og trygg datingopplevelse.

9. Det ble flere mil med reiser på Tinder. Etter to pandemifylte turer rundt solen, kunne single endelig komme tilbake for å utforske nye horisonter med færre eller ingen restriksjoner. Medlemmene på 18-25 år brukte passfunksjonen på Tinder i gjennomsnitt hele 9 ganger i måneden, med toppdestinasjoner som LA, London og Paris1.

10. Midt i en usikker tid og med Merkur i retrograd, søkte single mot stjernene for å få veiledning. Stjernetegn var den mest populære type beskrivelse lagt til i Tinder-bio bak preferanser og røyking, kjæledyr og kosthold. Løven, skorpionen og krepsen var stjernetegnene som mest sannsynlig inkluderte tegnet deres i bios, og overraskende nok var alle stjernetegn sannsynlig å matche med deres eget stjernetegn

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.