En helt ny generasjon MINI Countryman nærmer seg. Større enn forgjengeren og helt elektrisk, er den snart klar for nye eventyr – med den klassiske go-kart følelsen i behold.
Første generasjonen MINI Countryman kom til verden i 2010 og ble en umiddelbar suksess for MINI. Den ble også MINI sin første modell med en lengde på over fire meter. I 2017 fulgte andre generasjon, blant annet med MINI sin første plug-in hybrid i modellporteføljen.
Til høsten starter produksjonen av tredje generasjon og selv om designen fortsatt skjules under kamuflasje, gjøres noen detaljer nå kjent.
Nye dimensjoner og varianter
Sammenlignet for forrige generasjon, øker lengden med 13 centimeter til 4.429 mm og høyden vokser med nesten 6 centimeter, til 1.613 mm. Helt nye MINI Countryman blir dermed en romslig eventyrer og hverdagskamerat, med mer plass og komfort enn tidligere.
Den nye generasjon kommer i to helelektriske versjoner. Den tohjulsdrevne MINI Countryman E med 140 kW/191 hk, og den firehjulsdrevne MINI Countryman SE ALL4 med en effekt på opptil 230 kW/313 hk. Begge modellene får en batterikapasitet på 64,7 kWh. Rekkevidden estimeres foreløpig til rundt 450 km.
Med en ny generasjon går man også nye veier for materialbruk. De dekorative aluminiumselementene på eksteriøret og i interiøret, samt de støpte lettmetallfelgene, består av opptil 70 prosent gjenbrukt aluminium. Overflatene på dashbordet, rattet, bilens tak og gulv, og gulvmatter er laget av resirkulert polyester fra PET-flasker og tepperester. Dette fargerike og komfortable alternativet til tradisjonelle materialer reduserer CO2-utslippet i verdikjeden med opptil 85 prosent.
En helt elektrisk kjernefamilie
MINI er på vei mot en helelektrisk fremtid fra begynnelsen av 2030-tallet. Den elektriske kjernefamilien vil i løpet av de neste årene inkludere en ny generasjon 3-dørs-modell, MINI Cooper, en helt ny crossover-modell i småbilsegmentet, MINI Aceman, og den nye generasjonen MINI Countryman i kompaktsegmentet.
Produksjonen av den nye generasjonen MINI Countryman starter ved BMW Group Plant Leipzig i november. Den blir også første gang en MINI-modell produseres i Tyskland.