Coops medeiere får i disse dager utbetalt 1,1 milliard kroner i kjøpeutbytte. I tillegg har medeierne fått kupongrabatter og verdier av medlemskupp som utgjør i overkant av 1 milliarder kroner.
Coop medeierne får dermed en samlet medlemsnytte på hele 2,1 milliarder kroner for 2019. Det er en økning på 8,3 prosent fra 2019.
Coops suksess i dagligvare- og byggmarkedet fortsatte gjennom 2019. Aldri før har Coop hatt flere medeiere og aldri før er det blitt betalt ut et større kjøpeutbytte enn for fjoråret.
– I Coop er vi stolte over å være annerledes, spesielt når overskuddet skal deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA.
De mest populære partnerfordelene i antall brukere er Circle K, YX og If, mens de tre mest brukte medlemsbonusene i antall brukere er medlemsbonus på frukt og grønt hos Extra, Änglamark-bonus hos Coop Mega og gjenbruksbonus på handlenett, som gjelder i alle Coops butikker.
– I Coop jobbes det kontinuerlig med å tilby våre medeiere medlemsnytte både i våre butikker og gjennom samarbeidsavtaler med eksterne aktører. Medlemsfordelene er med på å gi medeierne våre bedre medlemsnytte, sier Stokke.
Blant Coops kjeder er det særlig lavpriskjeden Extra som har utmerket seg de siste årene som vekstvinneren i norsk dagligvarebransje. Kjeden, som nærmer seg 500 butikker over hele landet, har hatt suksess med kombinasjonen av lave priser og stort utvalg. Også innen byggevare har Coops kjede Obs BYGG hatt stor suksess.
– Coop har snart 1,8 millioner medeiere. Medeierne er våre beste kunder, og hver og en har bidratt til at vi i år igjen kan betale ut et rekordstort kjøpeutbytte. Det er samtidig motiverende at vi gjennom fjoråret fikk over 112.000 nye medeiere i samvirkelagene. Vi ser at antall innmeldinger øker fra år til år, og at kundene omfavner delingsøkonomien Coop står for, sier Stokke.
Av de 112 000 nye medeierne var 36% prosent under 30 år, og over 57 prosent er under 40 år.
– Det er ekstra gledelig at stadig flere yngre blir medeiere i Coop. De yngre kundene våre er i tillegg til delingsøkonomi opptatt av samfunnsansvar og tilgangen til sunn og bærekraftig mat. Alt dette får de hos oss i Coop, sier Stokke.