I år åpner seks nye Biltema-varehus i Norge. Aldri før har butikkjeden vokst like raskt. Nå ønsker de tips om hvor nye varehus bør ligge. Siden Biltema kom til Norge i 1983, har etableringstakten aldri vært raskere. De planlegger å åpne seks nye varehus i år, mot fem i 2018.
– Vi åpner et helt nytt konseptvarehus med kafé på Vinstra og flytter inn i nye varehus på Mosjøen, i Egersund, i Steinkjer, på Gol og i Stavanger, sier Dag Bergby, konstituert daglig leder i Biltema.
I Norden har Biltema som mål å åpne et nytt konseptvarehus hver måned i 2019. For Norge er målet 100 varehus innen 2028. I dag har de 64.
– Vi er i rute til å nå målene. Akkurat nå konsentrerer vi oss om å flytte de siste små varehusene til tomter som er store nok til å huse vår type plasskrevende handel, sier Bergby.
Trenger hjelp
Samtidig ser Biltema seg om etter nye områder å erobre.
– Jeg oppfordrer kommuner, bønder og eiendomsfolk til å tipse oss om hvor det kan være mulig å etablere Biltema-varehus. Vi ser etter godt synlige og trafikkerte plasser, og behovet vårt for å sette opp et konseptvarehus er 15-20 dekar, sier Bergby.
For å få plass til alle 19 000 varene i sortimentet, bygges de nye varehusene fra 5500 kvadratmeter og oppover. Bygningene skal også huse flere hentelager, kafé, utstillinger og brede handlegater. Handelsparker utenfor bysentrum, med gode parkeringsmuligheter er attraktive steder.
Møter fortsatt politisk motstand
Ikke alle ønsker Biltema velkommen. Problemer med reguleringsforhold har stoppet eller forsinket byggingen av flere planlagte varehus.
– Enkelte fylkesmenn mener at vi skal holde til i mindre lokaler i kjøpesentre i bykjernen, og ikke i store varehus utenfor sentrum. Det ville fungert på 1980 tallet, men ikke i dag etter mange år med sortimentsglidning, sier Bergby. I dag selger vi alt fra kaffe til hydrauliske billøftere.
Mange av kundene handler så mye at de har behov for bil og tilhenger, og derfor kreves det gode parkeringsforhold, store varehus og alt på lager.
– Vi vet at kundene og de folkevalgte politikerne ønsker oss, og etableringene går som regel i orden når myndighetene har fått sett nærmere på saken, som for eksempel på Stord og i Egersund, sier Bergby.
100 nye arbeidsplasser
En Biltema-etablering fører ofte til at flere andre butikker spretter opp i nærheten. I tillegg skapes nye arbeidsplasser.
– Vi har startet planleggingen av ansettelser på Vinstra og i Stavanger. Fremover vil nye varehus og økt omsetning kreve flere ansatte. Det kan dreie seg om opp mot 100 nye arbeidsplasser i 2019. Selger vi mer, kan vi ansette flere. Det er en positiv spiral, sier Dag Bergby i Biltema.