Ved å benytte Hurtigruta Carglass sitt landsdekkende avdelingsnettverk vil man gjøre taksering lett tilgengelig for kundene. Autotaksering vil lære opp nøkkelpersoner hos Hurtigruta Carglass til å gjøre takster av bilens eksteriør og interiør.
Autotaksering har bygget et brukervennlig og effektivt takstsystem som skal benyttes. Autotaksering vil gå gjennom alle takster, og for å sikre nøytralitet sette prisene på skadene som fremkommer i taksten.
De to første Hurtigruta Carglass avdelingene som skal tilby taksering er Ensjø og Hamar, men ambisjonen er å tilby tjenestene på alle Hurtigruta Carglass avdelinger.
Det er et stort marked for taksering av unormal slitasje og skader på biler i ulike situasjoner.
Når leasing-biler bytter leasing-part underveis i kontrakten er det viktig å få tatt en takst på bilen. Det samme gjelder når firmabiler bytter bruker. Ingen ønsker å overta en bil med skader og bli økonomisk ansvarlig for disse skadene når bilen skal tilbakeleveres.
Mange selskaper ønsker en Pretakst underveis i bilens eller leasingavtalen løpetid slik at de kan se tilstanden på bilene. Dette gir et godt grunnlag for å iverksette skadeforebyggende tiltak, eller gjennomføre reparasjoner på bilene. Mange vil også ta disse takstene i sluttfasen av leasingavtalene slik at de kan gjennomføre reparasjoner før innlevering og dermed unngå såkalt «påkost» fra leasingselskap og bilforhandlere.
Et annet stort marked er privatpersoner som skal selge sin bil på Finn eller andre steder. Ved å ta en takst på bilen vil skader og unormal slitasje anmerkes og kostnadene til utbedring fremkomme. Ved å legge taksten ved bilannonsen skaper man trygghet for eventuelle kjøpere.
– Dette er en strategisk viktig avtale for Autotaksering AS, vi tenker nytt og ser store muligheter i dette samarbeidet. Det er viktig at takseringstjenester blir lett tilgjengelig og at takstene blir av god kvalitet og ikke koster for mye. Det er muligheter i markedet, det vil for eksempel årlig bli tilbakelevert ca 20.000 privat leasing biler hvor det vil være en trygghet å ha med seg en nøytral takst før man drar og tilbakeleverer bilen, sier daglig leder Øystein Halsebø.