Nå blir det billigere for nordmenn å spare i fond. Sbanken mener fondsdistributører tar seg for godt betalt av norske sparere. – Norske sparere kan enkelt spare tusenlapper, sier Sbanken. Forbrukerrådet jubler for grepet.
Rundt 1,5 millioner nordmenn har penger plassert i aksjefond, ifølge Verdipapirfondenes forening (VFF).
– Uansett hvilken distributør du velger å kjøpe et bestemt fond fra, vil innholdet i fondet være det samme. Hvorfor skal du da betale unødvendig ekstra for eksakt samme vare, spør daglig leder i Sbanken, Magnar Øyhovden.
Gir provisjonen tilbake til kundene
Fondssparing må bli enklere og billigere, mener Sbanken.
– Siden vi startet som Skandiabanken har vi alltid vært opptatt av å redusere kostnader og gjøre ting enklere. Også innenfor sparing og fond, hvor vi blant annet har laget sparerobot og var først ute med etisk merking av fond. Nå kutter vi prisene, og gjør det langt mer transparent hva kunden betaler for, sier daglig leder Magnar Øyhovden i Sbanken.
Grepene Sbanken nå tar gjør det enklere og billigere for kunden. Når en fondsdistributør selger et fond på vegne av en forvalter får distributører penger tilbake fra forvalteren.
– Det vanlige er at distributøren putter denne provisjonen i egen lomme. Vi velger nå å gi dette rett til kunden, og heller ta en lav årlig pris. Totalt sett blir dette enklere og billigere for kunden. Det er sluttsummen på kassalappen som teller, understreker Øyhovden.
– Grådige banker og distributører
Forbrukerrådet har de siste årene fulgt nøye med på fondstilbydere og konkluderte i en undersøkelse med at billigst er best i fondsmarkedet. Forbrukerrådet mener sparepengene til nordmenn som har kjøpt i aktive globale fond går i lomma til forvaltere, og ikke til privatpersonene som sparer i fond.
– Mange vil oppfatte bankene som grådige ovenfor fondskundene sine. Flere banker prøver å lede kundene inn i fondene de selv tjener mest på, men det er ofte ikke fondene du som kunde vil tjene mest på å eie, forklarer Øyhovden. Sbanken har ingen egne fond, og vil derfor gi råd til kundene utfra hva kundens behov er.
– Det må bli enklere og mer åpenhet rundt sparing. Nå tar vi kampen for kundene, forteller Øyhovden.