Siden fjorårets sesong har Apollo doblet salget av fotballreiser, og det er først og fremst Premier League som lokker oss til tribunene. Kanskje ikke så overraskende: Hvert år ser over 90.000 nordmenn en fotballkamp i England.
Det gjør oss til den største supporterklubben for ligaen utenfor Storbritannia, kun slått av nabolandet Irland!
Manchester United, Arsenal og Tottenham er lagene flest Apollo-kunder reiser for å se, men Liverpool er i fremmarsj. Etter at Widerøe lanserte direkterute fra Flesland har rekordmange sikret seg kampbilletter til det ikoniske laget.
Uansett favorittlag vil ingen nordmann i fotballtrøye walk alone i England: I følge VisitBritain ser nemlig over 90 000 nordmenn årlig en fotballkamp når vi er i landet. Det gjør oss til nummer to på verdensbasis – kun slått av nabolandet Irland, og etterfulgt av stornasjonen Kina. Sverige ligger på femte plass.
– Norske fotballsupportere er i et kjærlighetsforhold med Premier League – bare at vi kun møter vår utkårede et par ganger i året. Det tar vi på alvor. Siden fjoråret har vi doblet salget av fotballreiser, og det har vi som mål å gjøre neste sesong også. Dette forholdet skal pleies og vare, sier Ronny Bolsøy, Apollos ekspert på fotballreiser.
Ingen mellomledd, full frihet
Apollos fleksibilitet og samarbeid med offisielle billettleverandører er en avgjørende faktor for suksessen: I motsetningen til konkurrentene får man her billettene i sanntid, uten mellomledd og uten å måtte vente på bekreftelse. Man trenger heller ikke å være medlem av en supporterklubb for å sikre seg billetter – og kunden har full frihet til å tilpasse reisen etter eget behov: Man velger selv hvor lenge man blir borte og hvilket hotell man vil bo på – en fleksibilitet Apollo er alene om å tilby i Norge.
– En fotballreise handler ikke nødvendigvis bare om kampen, men om å dele opplevelsen og kjenne på atmosfæren og stemningen blant likesinnede både før og etter. De fleste som bestiller en fotballreise ønsker å kombinere kampen med en langhelg i byen, og det er vi stolte over å kunne tilby, sier Bolsøy.
Gir fotballopplevelse i gave
Det er ikke bare antall reiser som øker hos Apollo. Nærmere halvparten av Apollos fotballreiser i dag bestilles av kvinner og i følge Bolsøy er det en tydelig trend: Stadig flere kvinner ser kamper i utlandet både med venninnegjengen og kjæresten, og stadig flere gir bort reiseopplevelser i gave.
– Fotball er samlende. Interessen går på kryss og tvers av alder, kjønn og nasjonalitet og ikke minst er det ekstremt sosialt. Reiseopplevelser blir en stadig mer populær gave å gi bort, og våre fotballreiser er midt i blinken. Man får kombinert kamp med storby, kultur, kvalitetstid og shopping, og det kan man jo ikke feile med, fastslår han.
Apollo merker også en økning i større grupper som reiser sammen. Siden man kan bestille færre fotballbilletter enn antall mennesker i reisefølget, har det også blitt et populært produkt for familier som vil på storbytur sammen. Særlig gjelder dette London-lagene i Premier League, samt Barcelona i La Liga.
Apollo selger fotballreiser til Premier League, La Liga, La Ligue 1 og Champions League.