Nordmenn foretrekker nettbasert ferdsel etter koronapandemien

Til tross for at pandemien mer eller mindre viser sin bortgang, så er det noen ting som sitter igjen hos oss alle. vår atferd vil sannsynlig vis endres stort, og det er noen ting som vil sitte igjen i lang tid. I starten var det mange som klagde på alt som skulle foregå online, alt fra møter, undervisning, shopping og underholdning ble nå holdt nærmest utelukkende på nett. Men, er dette noe vi har blitt komfortable med, og vil vi foretrekke dette i fremtiden?

Underholdning på nett

Utelivet og underholdningsbransjen slet under koronapandemien. For hvordan kan man holde spennende arrangementer, og opptrender, når man ikke kan ha noe publikum. Det er ingen tvil om at dette ble en utfordring for landets mange artister og underholdningsscener, men det bød også på en rekke kreative løsninger, gjerne som video over nett. Her ser vi på en bransje som folk flest er mer enn glade for å returnere til, men det finnes fortsatt de vi liker best på nett.

Les også:  Norsk casinobransje i sterk vekst

Her snakker vi blant annet om spill og film. Kinoene sto stille i over et år, og vi ble mer og mer vant til å se filmer og serier på nett. De var jo dessuten en masser av tid til det. Det gjorde også at mange fikk øynene opp for nettspill, og de mange underholdningsmulighetene man finner på nettcasino. Her kan man spille pengespill når man vil, og uansett hvor man er. Det er åpent 24 timer i døgnet og det krever helle ringen partner til å teste ut de mange spennende spillene. Det gjorde at nattcasinoer møtte en stor boom, og at sider som https://nettcasinoernorge.com/ ble særlig nyttige, der man kan guides frem til de beste sidene å spille på.

Online shopping

Å handle på nett er noe vi gjorde også før pandemien, men særlig når fysiske butikker lukket ned. Det ga også mulighet for mange nye nettbutikker å etablere seg, og vi kan nå finne det aller meste vi trenger gjennom telefonen eller datamaskinen. Det er noe litt ekstra luksus med å kunne klikke det hjem fra smarttelefonen og få det levert på døra nærmest neste dag, som vi ikke ønsker å gi slipp på.

Les også:  En reise gjennom den fascinerende verdenen av idrett

 Vi så blant annet et eksplosivt salg av snus på nett blant nordmenn, og det blir lagt ekstra vekt på tilbud og rabattkoder hos både influensere og rundt høytider. Det er ikke uvanlig å kunne få 20% avslag ved å bruke koden til en Instagram profil, eller å møte enorme tilbud rundt shopping dager som Singles Day, Black Friday eller Cyber Monday. De to sistnevnte har til og med blitt utvidet til Black Week og Cyber Week hos mange forhandlere, så det er tydelig at vi er glade i gode tilbud på nett.

Hjemmekontor, på godt og vondt

Hjemmekontor ble raskt et ord som vi alle kjente til da pandemien brøt ut i mars 2020. Da var det bare å pakke sakene sine, og slukke lysene på kontoret, for nå skal det jobbes hjemmefra. I starten reagerte mange på det store skiftet. Skal man virkelig ikke se kollegaer på jobb lenger, og skal jeg klare å konsentrere meg når barna også er hjemme fra skolen og barnehagen? Undersøkelser viser at nordmenn jobber godt på hjemmekontor, men at det er et savn etter de sosiale møtene. Det tyder på at man i noen grad vil fortsette med hjemmekontor, og at enkelte møter vil gjøres virtuelle, for å minske reisebehovet.

Les også:  Investorene venter på den kommende Bitcoin halvering

Det er ikke rart at en slik pandemi og verdenshendelse vil endre atferden vår, også lenge etter den er ferdig. Koronaen har kommet med mange ulemper, den har gjort folk redde og syke, men kan vi også se de positive sidene ved den, nå i etterkant? Flere nordmenn vil fokusere på utdannelse, og mange bedrifter har fått blomstret på nett. Dessuten kan bruken av hjemmekontor og virtuelle møter minske CO2 utslipp fra forretningsreiser betraktelig, og ikke minst gjøre arbeidsdagen lettere for mange.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.