Den yngre generasjonen har andre drikkevaner enn sine foreldre. Å avslutte et måltid med en liten «avec» er ikke så vanlig som tidligere.
Nordmenn har i årevis vært i verdenstoppen i cognac-konsum per innbygger. Det er vi fortsatt, men måten vi drikker det franske druebrennevinet på har endret seg.
– Det har skjedd en cocktailrevolusjon i Norge de siste ti årene. Det er en økt interesse for klassiske drinker, hvor kvaliteten på råvarene har blitt viktig, sier brennevinskonsulent Jesper Høst.
Han har mange års erfaring som bartender, og har vært med på å starte opp en rekke trendsettende barer i Oslo, blant annet Himkok. I 2014 ble han kåret til Norges beste bartender. Nå jobber Høst med kurs og opplæring i vinimportfirmaet Palmer Group.
– Cocktailbølgen har påvirket hvordan nordmenn drikker cognac, særlig blant den yngre garde. Den drikkes ikke like ofte som tilbehør til kaffen, men heller som ingrediens i en drink, sier Høst.
Norge på topp
Blant cognachusene i Frankrike er det en kjent sak at det fins uvanlig mange cognacnytere i nord.
– Norge er vårt aller viktigste marked. Det har det vært i ti år nå, sier Laurent Vallet i Chateau Montifaud. Han er sjette generasjon som driver det tradisjonsrike cognachuset.
De har stadig besøk av nordmenn som er på ekskursjon til Cognac. Flere norske cognacklubber har som årlig tradisjon å besøke gården deres, og i sommerhalvåret er det nordmenn innom omtrent hver eneste uke.
– Vi produserer 350 000 flasker cognac i året. Av disse selges 150 000 til Norge, altså over 40 prosent, sier Vallet.
Deres V.S.O.P.-variant, som betyr at cognacen er lagret på fat i minst fire år, er den tredje mest solgte i Norge innen sitt segment, bare slått av de «norske» merkene Bache-Gabrielsen og Braastad.
I år har de for første gang merket en liten nedgang i det norske salget, men ikke like mye som mange av de andre produsentene i Cognac.
– Tradisjonen med å drikke cognac etter middag er en nedadgående trend, også andre steder i verden. Amerikanerne blander den mest i drinker, mens kineserne drikker brennevinet sammen med mat, forklarer Vallet.
Han tror nye måter å nyte cognac på gjør at han vil ha nok å gjøre også i fremtiden.
– Den yngre garde drikker kanskje ikke cognac til kaffen, men de drikker den som aperitiff med isbiter i, eller som del av en longdrink eller cocktail, sier Vallet.
Gamle klassikere
Omtrent halvparten av all cognac som Chateau Montifaud selger i Norge, selges fra Trondheim og nordover.
Tall fra Vinmonopolet bekrefter denne tendensen. Målt i antall liter er det trønderne som drikker mest cognac, men hvis man måler i liter per innbygger, er det største konsumet i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Så langt i 2018 har salget av cognac i Norge gått ned med litt over 5 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
Salget av andre typer brennevin som whisky, gin og rom har derimot hatt et lite oppsving. Det forklarer Jesper Høst med den nevnte cocktailrevolusjonen.
– Populære TV-serier som Sex og singelliv og senere Mad Men må ta mye av æren for dette. Bartendere i London og New York rundt årtusenskiftet gjorde mye for å gjennoppdage gamle klassikere, men det var disse TV-seriene som gjorde drinkene sexy, sier brennevinskonsulenten.
I løpet av Høsts tid som bartender, gikk for eksempel en klassisk cocktail som «Old Fashioned», en drink bestående av bourbon, sukker og bitter, fra å være en sær drink til å bli allemannseie.
Det pussige er at denne drinken er basert på det man gjerne kaller Amerikas originale cocktail, Sazerac, som opprinnelig ble laget med cognac.
– Så å si alle de amerikanske, klassiske drinkene som i dag lages med whisky, ble opprinnelig laget med cognac. Man kan si at cocktailindustrien er bygd på skuldrene av cognacindustrien, sier Jesper Høst.