Norges favoritt akevitt kaprer nok en medalje, The Spirits Business, en av bransjens viktigste publikasjoner, avholdt sin årlige Design & Packaging Masters i november. Arcus’ Gammel Opland fikk en «master medal» for flaskens nye design:
“Gammel Opland Aquavit, which was described as “pure class” and showcasing “wonderful use of colour”, won a Master medal in the Speciality round”
«Master» er den høyeste utnevnelsen man kan få, og er en medalje som dermed troner høyere enn gull. Gammel Opland fikk også, tidligere i år, en sølvmedalje for flaskedesignet under The International Wine & Spirit Competition. Det kan dermed virke som at det ikke bare er innholdet i flasken som faller i smak hos de fleste.
Flaskens design
For å gjøre Gammel Opland klar for utlandet, fikk det London-baserte og velrennomerte designbyrået Stranger and Stranger, i begynnelsen av 2018, oppdraget med å gi den tradisjonsrike Gammel Opland flasken et nytt ansikt. Byrået har tidligere laget design for anerkjente brennevinsprodusenter som Martini og Jack Daniels, men dette var første gang de fikk bryne seg på en akevittflaske.
– Dette var en helt unik mulighet for oss. Vi setter stor pris at Arcus ga oss kunstnerisk frihet til å gjøre det vi gjør best, nemlig å designe. Det er ikke alltid man får mulighet til å bruke kreativiteten sin på denne måten når man skal jobbe med tradisjonsrike og etablerte merker som Gammel Opland, forteller direktør i Stranger & Stranger, Ivan Bell.
Hele Gammel Opland-porteføljen, med Gammel, Edel og Single Cask-variantene, ble relansert i april 2018 med nytt design og ett mer moderne utseende.. Samtidig beholder alle variantene mange av sine karakteristiske trekk, slik at Gammel Opland fortsatt føles kjent for alle dem som har et forhold til den folkekjære akevitten.