Flyselskapet som ble lansert i oktober har fått ny sjef, enda flere dyktige medarbeidere og får nå et navn. Selskapet skal hete Flyr, og vil sikre tilbudet på det norske stamrutenettet, samt fly direkte til kjente europeiske reisemål.
– Navnet reflekterer enkelheten i selskapet og produktet vi er i ferd med å bygge. Vi starter opp Flyr med mål om å levere den enkleste flyreisen, basert på passasjerenes behov. Navnevalget utfordrer kanskje tradisjonelle regler og forventninger, og på samme måte ønsker vi å være en utfordrer innen luftfarten. Fly er det vi kan best, og det eneste vi skal drive med, sier initiativtaker Erik G. Braathen.
Flyr består av folk med solid kompetanse og erfaring fra sentrale roller i norsk luftfart. Tonje Wikstrøm Frislid (45), også hun med lang erfaring fra bransjen, blir toppsjef i Flyr.
– Flyr er skapt for det norske markedet etter koronapandemien. Norge er et langstrakt land med fjorder og fjell som gjør at vi trenger å fly i årene fremover, men sannsynligvis litt mindre enn vi har gjort før. Vi bygger opp et flyselskap fra bunnen av, basert på mange års erfaring, med en størrelse, organisasjon og forretningsmodell som er tilpasset denne fremtiden, sier Wikstrøm Frislid, påtroppende administrerende direktør i Flyr.
Målet med Flyr er å levere den enkleste flyreisen, på en mest mulig bærekraftig måte. Selskapet vil rendyrke det digitale produktet overfor passasjerene, og fly færre, smartere flyvninger til steder og tider folk har behov for å reise.
– Vi må alle fly mindre i årene fremover for å ta vare på miljøet. Nettopp derfor bygger vi opp et selskap som ikke avhenger av å få stadig flere å fly stadig mer for å oppnå lønnsomhet. Her skiller vi oss fra andre forretningsmodeller innen luftfarten ved å være mer bærekraftig for miljø, samfunn og økonomi, sier Wikstrøm Frislid.
Flyr er skapt for reisende i Norge, og bygget opp med gode, norske arbeidsplasser. Ansatte vil være direkte ansatt i selskapet, med norske lønns- og arbeidsvilkår. Selskapet er ledet fra Norge, med en flyflåte, organisasjon og forretningsmodell rettet mot det norske markedet.
Etter at satsingen ble lansert høsten 2020 har selskapet vokst fort, og teller nå 30 dyktige ansatte som jobber fulltid med å få Flyr på vingene.