Den Norske Turistforening ønsker teknologiselskapet Atea velkommen som ny turpartner. Sammen skal de skape mer relevante tjenester, og bruke datadreven analyse til å tilgjengeliggjøre norske turopplevelser, skriver DNT på sine egne hjemmesider.
– Som en del av DNTs nye strategi tar vi utradisjonelle veivalg for å gjøre det enklere å komme seg ut. Turene skal fortsatt være analoge, men med digitale grep kan vi gi en enda bedre helhetsopplevelse, sier generalsekretær i DNT, Dag Terje Klarp Solvang.
Solvang forklarer videre at samarbeidet skal slå et slag for folkehelsen, ved bedre tilrettelegging for deling av kunnskap, praktiske tips, oppdatert informasjon og andre digitale løsninger
– Mange blir nostalgiske når de tenker på DNTs hytter, men vi må også følge med i tiden, for eksempel med betalingsløsninger på ubetjente hytter. Med gode, brukervennlige tjenester både for nysgjerrige nybegynnere og erfarne fjellgeiter, håper vi samarbeidet senker terskelen til naturopplevelser for flere.
Administrerende direktør i Atea, Michael Jacobs, mener det er mye uforløst potensiale som settes i anløp når teknologibransjen trekker ut mot norsk skog og fjell.
– For eksempel, dersom det er meldt dårlig vær på Glittertind, kan vi foreslå en annen tur i nærheten, eller sende ut varsel i populære turområder når hyttene begynner å bli fulle for kvelden. Naturen skal du fortsatt oppleve, vi vil bare ha mer av det gode.
Ateas ansatte får også mulighet til å bruke naturen sammen med kollegaer, blant annet ved at selskapets interne kulturambassadører får turlederkurs gjennom DNT.
– God helse gir lavere sykefravær og bedre trivsel på jobb. Jeg tror vi vil få en økning av fiskeskrøner og toppturskryt i lunsjpausen. Jeg gleder meg også selv til å være med på tur når vi er med på å digitalisere friluftstilbudet i hele Norge. Håper vi sees på stien, sier Jacobs.