Norge er 51 % elektrifisert. Dårligst er transportsektoren, som til tross for en økende andel elbiler kun er 6 % elektrisk. Best i klassen er byggsektoren og energisektoren, hvor hele 81 % av energien kommer fra elektrisitet. Det viser en fersk oversikt over elektrifiseringsgraden i Norge som Bellona har utarbeidet sammen med Elektroforeningen (EFO). De to organisasjonene mener Norge kan bli verdens første helelektriske samfunn.
– Alt ligger til rette for at Norge kan helelektrifiseres, sier Frank Jaegtnes, adm.dir i Elektroforeningen. – Vi har stort overskudd av fornybar elektrisitet, godt utbygd infrastruktur og et næringsliv og en befolkning som ønsker elektrifisering velkommen.
– Behov for en vesentlig overgang
Oversikten over elektrifiseringsgraden i Norge som Bellona har utarbeidet sammen med Elektroforeningen (EFO) baserer seg i hovedsak på statistikk om energiforbruk fra SSB, men er også supplert med andre kilder.
– Oversikten gir et veldig godt bilde over status i dag når det kommer til elektrifisering, sier Christina Ianssen, rådgiver for transport og mobilitet i Bellona. Noe overaskende for mange er det kanskje at transportsektoren kommer aller dårligst ut, og Ianssen ser behov for en storstilt elektrifisering fremover: – Det er behov for en vesentlig overgang fra fossilt drivstoff til ren og elektrisk energi, både til lands, til havs og i luften. Teknologien er i en rivende utvikling, og i mange tilfeller klar til bruk.
Fergene leder an til havs
I fergesektoren har vi kommet langt, og i 2021 vil en tredel av norske ferger gå helt eller delvis på strøm. Det finnes også flere andre eksempler på elektrifisering av andre mindre og større fartøyskategorier som fiskebåter, offshore supply-fartøy, arbeidsbåter og andre passasjerfartøy.
– Ikke bare er dette bra for driftskostnader, brukeropplevelsen og klimaet, det er også en fantastisk mulighet for norsk leverandørindustri i maritim næring, sier Jaegtnes. – Det er mye spennende som skjer innen utvikling av elektriske løsninger og systemer for forskjellige industrier, og vi har all grunn til å legge til rette for at dette skal bli tatt i bruk så fort som mulig, sier Jaegtnes.
Store fordeler med elektrifisering
Elektrifisering gir en bedre utnyttelse av energi, mindre støy, mindre slitasje, luftforurensning og klimautslipp.
– Videre elektrifisering av Norge er helt sentralt for at Norge skal kunne ta i bruk fornybar energi og nå sine klimaforpliktelser, sier Ianssen. – Vi er nok blant de beste i verden med dagens 51 %, men skal vi bli et skikkelig forbilde bør vi bli verdens første helelektriske samfunn!
Elektroforeningen og Bellona har også sett nærmere på flere sektorer, som industri og landbruk. I norsk industri er 57% av produksjonen elektrifisert, mens i jordbruk, skogbruk og fiske er kun 21% elektrifisert.