En nervepirrende dag for de norske håndballjentene endte med at semifinalehåpet røk, men de nervepirrende kampene ga TV3 den største andelen på 15 år. Hele 44,2 prosent av alle seere mellom 15 og 49 år valgte å se Håndball-EM på TV3 i går.
Det var lenge uvisst hvorvidt Norge ville gå videre til semifinalen i Håndball-EM, og spenningen steg for hver kamp som ble spilt i går. Spenningen manifesterte seg i jevnt over høye seertall på TV3 hele dagen, og gårsdagens kamper ga kanalen sin høyeste kommersielle andel på over 15 år med 44,2 prosent. TV3 var den største kanalen både i den kommersielle målgruppa 15 – 49 år, og blant alle seere mellom 10 – 79 år med en andel på 24,1 prosent i det totale universet og dermed større enn NRK.
Kampen mellom Norge og Spania ble sendt nokså tidlig på dagen og hadde i snitt 466 000 seere, noe som ga en rekordhøy andel på 71,2 prosent blant alle seere og 79,2 % blant de kommersielle seerne. Senere på kvelden gikk kampene som var avgjørende for Norges vei videre i EM, og kampen mellom Nederland og Tyskland fikk hele 401 000 seere i snitt, mens kampen mellom Ungarn og Romania hadde 368 000 seere – altså svært gode seertall for kamper med andre lag enn Norge.
– Norge var dessverre ikke gode nok denne gangen, men vi ser likevel at landslaget har en lys og veldig god fremtid og gleder oss over kommende mesterskap og VM allerede om et år. Det blir likevel mange spennende kamper i helgen, deriblant nabooppgjør mellom Norge og Sverige om 5. plassen fredag kl. 13.30. Vi ser også frem mot Håndball-VM for herrene i januar, sier kommunikasjonsdirektør i Nordic Entertainment Group, Line Vee Hanum.