Nordmenn har ikke tid til å vaske tøy

vaskemaskin

Hver fjerde nordmann vasker ikke klærne sine ofte nok og skylder på dårlig tid, viser en fersk undersøkelse. Dette mener markedsdirektøren i Miele at ikke er en god nok unnskyldning.

Årsaken til at enkelte plagg ikke blir vasket oftere er mangel på tid eller at andre plagg i skittentøyskurven blir prioritert først, viser undersøkelsen gjennomført av YouGov på vegne av Miele. Det er de under 40 år som skylder mest på tidsklemma.

– Dårlig tid kan enkelt løses i dag med maskiner som har smarte og effektive programmer. Mieles QuickPowerWash er bare en av disse løsningene, som vasker tøyet helt rent på under en time. Programmet gir en fullverdig vask på inntil 5 kg med tøy, noe som gjør at man kan vaske tøyet sitt oftere, sier Mia Høver Pischedda, markedsdirektør i Miele.

Menn mest skitne
Videre kommer det frem i undersøkelsen at nordmenn bruker enkelte plagg overraskende lenge før det finner veien til skittentøyet eller vaskemaskinen. To av fem blant de under 30 år bruker undertøyet mer enn en dag før det vaskes.

Les også:  Slik får du gode skiopplevelser i påskefjellet

Menn bruker undertøy og sokker lengre enn kvinner. To av fem menn bruker undertøyet to eller tre dager før det havner i skittentøyet, og sokkene brukes opptil seks dager før de vaskes. Ikke så uventet viser undersøkelsen at menn har dårligere samvittighet enn kvinner for at de vasker undertøyet for sjeldent.

Geografisk sett er de som bor i Trøndelag og Nord-Norge minst renslige. Her brukes t-skjorter og sokker langt flere dager enn resten av landet før det legges til vask.

Videre viser undersøkelsen at sengetøy er det flest nordmenn gjerne skulle ha vasket oftere, etterfulgt av håndklær og kjøkkenhåndklær. En fjerdedel av befolkningen bytter sengetøy sjeldnere enn det som er anbefalt.

Vask tøyet oftere og riktig
Miele er ikke overrasket over funnene, men mener likevel at noe må gjøres.

– Klesplagg som ligger helt innerst på kroppen utsettes for både svette og bakterier og bør derfor vaskes etter en dags bruk. Det anbefales at sengetøy bør vaskes minst annenhver uke da svette og bakterier gir gode forhold for sengemidd. Håndklær bør vaskes etter to – tre gangers bruk. For at tøyet skal bli fri for bakterier er det også viktig å velge høye temperaturer på vasken, sier Pischedda og fortsetter:

Les også:  Norges mest leste bok i ny utgave

– Høyere temperaturer betyr ikke at vasken behøver å ta lengre tid – tvert imot. Det finnes vaskemaskiner som regulerer dette for deg. Det unike med Mieles QuickPowerWash-program er at det gir en fullverdig vask på opptil 60 grader på betydelig kortere tid enn et normalt bomullsprogram. Det er perfekt for alle som vil spare tid, men samtidig få rene klær raskt.

Så ofte bytter vi tøy:

Undertøy
Etter én dag: 71 prosent
Etter to dager: 14 prosent
Etter tre til seks dager: 8 prosent

Sokker
Etter én dag: 56 prosent
Etter to dager: 21 prosent
Etter tre til seks dager: 15 prosent

Les også:  Ny helautomatisk kaffemaskin med utskiftbare bønnebeholdere

Treningstøy
Etter én dag: 52 prosent
Etter to dager: 17 prosent
Etter tre til seks dager: 13 prosent

T-skjorter
Etter én dag: 34 prosent
Etter to dager: 31 prosent
Etter tre til seks dager: 24 prosent

Jeans
Etter én dag: 2 prosent
Etter to dager: 8 prosent
Etter tre til seks dager: 42 prosent
Etter syv til 14 dager: 29 prosent
Mer enn 14 dager: 11 prosent

Sengetøy
Etter én dag: 1 prosent
Etter to dager: 2 prosent
Etter tre til seks dager: 11 prosent
Etter syv til 14 dager: 58 prosent
Mer enn 14 dager: 23 prosent

Håndklær
Etter én dag: 10 prosent
Etter to dager: 16 prosent
Etter tre til seks dager: 47 prosent
Etter syv til 14 dager: 17 prosent
Mer enn 14 dager: 4 prosent

Kjøkkenhåndklær
Etter én dag: 8 prosent
Etter to dager: 14 prosent
Etter tre til seks dager: 44 prosent
Etter syv til 14 dager: 18 prosent
Mer enn 14 dager: 5 prosent

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.