Yrkestrafikkforbundet er uenig med regjeringen som ønsker et frislipp av taximarkedet i byene. Forbundet frykter at det vil føre til dårligere og dyrere tilbud for kundene.
– Regjeringen skriver ut feil medisin når de mener at frislipp er løsningen på problemene i taximarkedet. Det vil hverken være en fordel for kundene, taxinæringen eller samfunnet, sier generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet.
Hovedbegrunnelsen til regjeringen for å åpne markedet helt fritt i byene, er at de mener det skal til for at ikke overvåkningsorganet ESA skal kreve frislipp over hele landet.
– Vi mener regjeringen ikke har forøkt å utforske handlingsrommet i EØS-avtalen. De tolker ESA alt for strengt, fortsetter Jensrud, som tror det er ideologiske og politiske grunner som ligger bak forslagene fra regjeringen.
– Taximarkedet må organiseres og reguleres slik at kundene får taxi når de skal, at prisene blir akseptable og at forholdene for bransjen blir forutsigbare. Da kan vi ikke ha den overetableringen av taxier som vi for eksempel ser i Oslo i dag, sier Jensrud.
Yrkestrafikkforbundet har i sin høringsuttalelse til regjeringens høringsforslag gått inn for at sjåførkompetansen må styrkes. Det må stilles krav om bestått praktisk og teoretisk kurs, for å få utsted kjøreseddel. Et slikt kurs bør være på 5 – 10 dager og inneholde: Individuelle kjøretimer med vekt på passasjervennlig, forsvarlig og miljøvennlig kjøring, førstehjelp, trafikksikkerhet, kundebehandling, konflikthåndtering og sikkerhet i bilen, servicearbeid overfor sårbare grupper, dypere innsikt i trafikkregler, samt lover og reguleringer som er aktuelle for drosjevirksomhet, skriver forbundet.
– For en næring som gjennom årene har vært anklaget for både skatteunndragelser, overprising og useriøsitet, er det merkelig at man tenker at frislipp er løsningen, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet. Han viser blant annet til Stockholm der såkalte «friåkere» tar overpris av kundene.