Langs landets veier møter publikum stengte toaletter når de kjører inn på rasteplasser. Dette er spesielt problematisk for yrkessjåfører, mener Yrkestrafikkforbundet (YTF).
Statens vegvesen har ansvaret for rasteplassene langs norske veier. Til tross for at standarden på toalettene skulle tilsi helårs bruk er det et utbredt problem at de stenges om vinteren.
Leder i YTF Logistikk Jan Arne Laberget mener Statens vegvesen fratar en hel yrkesgruppe muligheten til forutsigbare dobesøk i arbeidstiden.
– Titusenvis av gods- og bussjåfører har veien som arbeidsplass i Norge. Det er verken hyggelig eller sunt å måtte holde seg i flere mil ekstra fordi Statens vegvesen stenger mange av de mulighetene yrkessjåfører har til å gå på do.
Jobber for bedre toalettforhold
– De fleste tar det for gitt at arbeidsplassen har tilrettelagt for tilgang til toaletter. Vi yrkessjåfører er ofte prisgitt tilbudet fra myndigheter og private aktører når vi er ute på oppdrag. Da er det ekstra fortvilende at den desidert største aktøren langs veien velger å stenge store deler av året, fortsetter Laberget.
Han er ikke i tvil om årsaken til vinterstengingen.
– Toalettene er av en slik standard at de kan brukes hele året, men Statens vegvesen sparer penger på brøyting og vedlikehold. Det gjør de på bekostning av alle som ferdes på veien og yrkessjåførers arbeidsforhold, avslutter en oppgitt Laberget.
Vil ha flere døgnhvileplasser
Forbundsleder i YTF Jim Klungnes mener vinterstengingen av rasteplasser blir ekstra problematisk når utbyggingen av døgnhvileplasser lar vente på seg.
– Langs norske veier er det et stort behov for døgnhvileplasser der langtransportsjåfører kan ta sine pålagte pauser. Statens vegvesen har utarbeidet en plan for utbygging av døgnhvileplasser, der målet er at det skal være 90 slike i løpet av 2023. De ligger svært langt etter skjemaet, for å nå målet må det etableres 8-10 nye døgnhvileplasser hvert år framover. I 2018 fikk vi tre nye, uttaler Klungnes.