Frp er godt fornøyd med at et bredt flertall på Stortinget nå går inn for at vi i Norge skal bygge smal firefelt, og ikke vei med 2/3-felt. Statens veivesen har utredet en smalere standard for firefeltsveier, noe som gjør dem billigere å bygge.
– Vi har dessverre alt for ofte sett at veier bygges underdimensjonert, og må utbedres straks de er ferdige. Dette må alle skjønne er å sløse med skattebetalernes penger. Om man ønsker et godt hovedveinett i hele Norge, er ikke dette måten å gjøre det på, sier Tor André Johnsen, talsmann for Frp i transportkomiteen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre, er av den oppfatning at transportløsningene må dimensjoneres ut fra behovet. Det er ikke god samfunnsøkonomi å bygge veier som er underdimensjonert, der det etter få år må iverksettes nye tiltak. Det finnes flere eksempler på veiprosjekter som har blitt bygd med 2/3-felt, som kort tid etter ferdigstillelse har måttet omgjøres til firefelts veier for å håndtere kapasitetsbehovet. Det har ført til unødvendige ulemper for de reisende, og unødvendig økte kostnader for staten.
– Forskjellen på 2/3-felts og smal firefelt er minimal. Men forskjellen for bilistene er stor. Det gir redusert reisetid, økt kapasitet og reduserte ulykker. Derfor er det bare tull å bygge 2/3-felts. Nå håper jeg at denne måten å bygge vei på parkeres for godt, og aldri hentes frem igjen, sier Tor André Johnsen.
– Jeg har vært opptatt av å bygge vei på en fornuftig måte siden jeg ble med i politikken, og har revet meg mye i håret over at det bare har vært Frp som har ment at man må bygge veier for i morgen og ikke for i går. Derfor er jeg veldig glad for at det ikke bare er regjeringspartiene som er med, men også to av de øvrige opposisjonspartiene. Sammen skal vi bygge Norge, avslutter Johnsen.