
De solide og bærekraftige gulvmattene til Heymat fra Mo i Rana har fått plass i DOGAs nye og særpregede lokaler i Oslo sentrum.
– Heymat lager fantastiske dørmatter som både er slitesterke, bærekraftige og vakre. Vi var ikke i tvil om at vi måtte ha dem i de nye lokalene våre, sier Cecilie Molvær Jørgensen i Design og arkitektur Norge (DOGA).
Mattene, som er fra Heymats fliseserie Zen, kler hele inngangspartiet til DOGAs nye lokaler i Nedre Vollgate. De er designet av Kristine Five Melvær, og er blant annet laget av resirkulerte plastflasker.
Molvær Jørgensen forteller at Heymats produkter holder svært høy kvalitet, i likhet med andre fremragende norske møbel-, produkt- og materialleverandører.
– Det skal vi være stolte av og vise frem. Til de nye lokalene har vi valgt robuste materialer med lang levetid, gjenbruk av eksisterende møbler og nyinnkjøp kun fra norske – eller nordiske – produsenter, forteller hun.
DOGA arbeider for å fremme innovasjon i privat og offentlig sektor ved hjelp av design og arkitektur. Stiftelsen har de siste tiårene holdt til ved Kulturkirken Jacob. Ombyggingen av Nedre Vollgate ble påbegynt tidlig i 2024, og DOGA flyttet inn i de nye lokalene før nyttår. Foruten kontor brukes lokalene blant annet til kurs, workshoper og andre arrangementer.
I lokalene finnes norskdesignede og -produserte produkter fra 17 ulike leverandører. Noen er helt nye på markedet, som elektronikkprodusenten Kjaer + Loege. Andre er tradisjonsrike produsenter som Biritapet, som har laget halmtapet siden 1930-tallet.
Blant leverandørene finner vi prisvinnende bedrifter som Heymat og VillOpp samt materialgiganter som Lundhs Real Stone. Møblene er norskdesignede og -produserte fra leverandører som Fjordfiesta, Fora Form, Gudbrandsdalen Uldvarefabrik, Håg og LK Hjelle.
Ombruk og gjenbruk har stått sentralt i flytteprosjektet. Lokalene er innredet utelukkende med møbler fra DOGAs tidligere kontorer – med få, hederlige unntak. Åtte arbeidspulter er blant de få nyinnkjøpte møblene.
– Å kvitte seg med det stilmessig utdaterte for så å kjøpe nytt, er en tankegang vi vil til livs. Det betyr å ta vare på, fremfor å erstatte. Å oppgradere, pusse, olje, trekke om og skifte deler. Å bruke det som fortsatt fungerer – selv om det av og til innebærer å fire på enkelte estetiske ønsker, sier Molvær Jørgensen.
Hun forteller at DOGA har satset på sosial bærekraft i innredningen av de nye lokalene.
– Å bidra til å skape meningsfylte oppgaver for dem som står utenfor det tradisjonelle arbeidslivet, har vært sentralt i prosjektet. Både vekstbedriften Aurora Verksted og de sosiale entreprenørene Sisters in Business har levert fantastiske bidrag, sier Molvær Jørgensen.