Træna vil skape reiselivseventyr i en av landets minste kommuner. Fabric+ i Bodø skal bruke design for å stoppe knall og fall på anleggsplassen. Nå får de DOGA-støtte for å bruke designmetodikk til å tenke nytt.
Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP).
Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Træna 365. Også et prosjekt som skal forebygge fallskader, med Bodø-byrået Fabric+ i en nøkkelrolle, mottar støtte.
Til sammen får de to prosjektene én million kroner i DIP-midler.
– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
På en øy 33 nautiske mil fra Helgelandskysten, i en av landets minste kommuner, skal det bygges et imponerende hotell- og reiselivsanlegg. I tillegg til å levere gjesteopplevelser i verdensklasse 365 dager i året, skal anlegget også stimulere lokalsamfunnet og levere på en rekke bærekraftmål. Går alt dette virkelig an?
Ja, mener folkene bak utviklingsselskapet Træna 365. Sammen med tjenestedesignere vil de nå gå i gang med å utforske muligheter, hente kunnskap og gå i dialog med viktige interessegrupper lokalt, regionalt og nasjonalt.
Målet er å skape en helårsdestinasjon på Træna som spiller på lag med både naturen og lokalsamfunnet, og som i tillegg til å ta imot tilreisende turister også kan huse gründere og fastboende. Utviklingsselskapet ser for seg 11 helårsarbeidsplasser, minimalt klimaavtrykk og internasjonal anerkjennelse.
Juryen uttaler at Træna 365 er et banebrytende reiselivsprosjekt.
«Ved å kombinere økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft, skal prosjektet skape en helårsdestinasjon som styrker både lokalsamfunnet og miljøet. Gjennom å bygge på lokaløkonomi, økt turisme og integrasjon mellom besøkende og fastboende, har prosjektet potensial til å bli et referansepunkt for fremtidens reiseliv,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 400 000 kroner fra DOGA.
Fallskader koster 9,5 milliarder kroner bare i forsikringsutbetalinger hvert år. Også helsesektoren og NAV har store kostnader knyttet til fall, og i tillegg kommer den menneskelige kostnaden. Hva om denne ulykkesstatistikken kunne falle – bare litte grann?
Den utfordringen griper Gjensidige forsikring. De vil studere en yrkesgruppe som er særlig utsatt for fallskader, nemlig bygningsarbeidere, og de vil konsentrere seg om vintersesongen. Med seg på laget har de tunge bransjeaktører som Peab Norge og Consto samt foreningen Samarbeid for sikkerhet i bygg og anlegg.
Designavdelingen i AT Arkitektur, Bodø-baserte Fabric+, skal lede designprosessen. Både bygningsarbeidere og sikkerhetseksperter skal bidra med sin kompetanse. Målet er å komme fram til nye sikkerhetsprotokoller og -løsninger som gjør at færre faller på byggeplassen.
Juryen mener prosjektet tar opp en viktig utfordring i bransjen.
«Ved å rette søkelyset mot vinterfarer og forebygging av fall på byggeplasser, kan prosjektet gi verdifull innsikt for bransjen. Det er også relevant for bredere samfunnsmessige utfordringer som fall blant eldre. Med et klart potensial for å redusere både skadekostnader og langvarige funksjonshemninger, representerer prosjektet et betydelig bidrag til både sikkerhet og økonomisk bærekraft i arbeidslivet,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 600 000 kroner fra DOGA.
Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.
– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.