To anbud på Melbu – Fiskebøl

nfk

Med forsøk på innsparing uten å kutte i ruteproduksjon, vil anbudsutlysningen for ferjesambandet Melbu – Fiskebøl bli lyst ut med to ulike alternativer.

Når det midlertidige anbudet på to år og mulighet for ett år forlengelse nå lyses ut for sambandet Melbu – Fiskebøl, velger man å gå ned på ferjestørrelsen, men legger ut anbudsforespørsel med to ulike alternativer.

– Vi legger ut én variant med reduksjon på én avgang på hverdager, tre på lørdag og to på søndag. Men vi lyser også ut anbud med samme produksjon som i dag. Og håper at konkurransen vil gi oss de besparelsene som er nødvendig uten at tilbudet forringes, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande.

Les også:  Sørfold-tunnelene prioriteres

Statistikken for sambandet viser at ferjen som går mellom Melbu og Fiskebøl kunne vært betydelig mindre enn ferjen som i dag har en kapasitet på 91 personbiler eller 9 vogntog.

– Ingen av dagene i 2021 var spesielt presset på kapasitet, heller ikke i sommersesongen. I dette anbudet legger vi opp til en ferje med kapasitet på 60 personbiler eller 5 vogntog. Vi håper å få større konkurranse og noe reduserte kostnader ved å gå ned på ferjestørrelsen. Dermed kan man kanskje holde samme rutestruktur som man har i dag, forklarer fylkesråd Sande.

Les også:  Forbereder storinnrykk i Evenes og Tjeldsund

Ferjesambandet Melbu – Fiskebøl er planlagt elektrifisert, men man trenger tid for å planlegge og få på plass ladeinfrastruktur. Derfor lyses sambandet ut for bare to år med mulighet for ett år forlengelse, fra 1. januar 2024, til 31. januar 2026.

– Ferjene i Nordland vil være en viktig del av det grønne skiftet. Vi er ett av landets største ferjefylker og vil utgjøre en stor forskjell i det nasjonale klimabudsjettet når vi gradvis legger over til nullutslipp på de aller fleste sambandene, påpeker Sande.

Les også:  Klart budskap til utenriksministeren: Forsvaret må styrkes i nord!

Selv om sambandet som nå lyses ut er et «mellom-anbud», opprettholdes kravene om lærling i hele perioden, og ferjen må selvsagt være universelt utformet.

– Og vi stiller de samme kravene til reservefartøyet som til hovedfartøyet, avslutter fylkesråd Monika Sande.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.