Tjen noen kroner på sportsinteressen din

fotball

For mange nordmenn er idrett i forskjellige former høydepunktet i uken, men det er ikke mange som kan leve av denne interessen. Det er ytterst få som kan realisere drømmen om å bli profesjonell utøver og det er heller ikke så mange muligheter innenfor for eksempel treneryrket eller andre mer administrative roller innenfor idretten.

Det finnes selvfølgelig en rekke flotte muligheter innenfor frivillig arbeid og det er ildsjeler som gjør at breddeidretten i alle de tusentalls idrettsklubbene rundt omkring i Norge går rundt. Samtidig er det vanskelig å helt legge bort denne drømmen om å faktisk kunne leve av det man elsker og tjene penger på noe som har med idrett å gjøre.

Hva med en blogg, podkast eller kanskje til og med reiser?

Mange blogger, podkaster og YouTube-kanaler drives allerede av entusiaster, som lager innhold bare fordi de virkelig elsker sporten, laget eller utøveren som de følger med på. Det er de litt mer høylytte YouTube-personlighetene og influencerne som får mest oppmerksomhet, men det finnes definitivt et marked for godt sportinnhold. Samtidig er det ikke alltid enkelt å konkurrere med for eksempel tidligere proffer og kjente kommentatorer.

Det finnes flere forskjellige inntektskilder for innholdsprodusenter, men alt er selvfølgelig avhengig av at man får en tilstrekkelig stor gruppe med seere, lyttere eller lesere:

Det er mulig å få noen inntekter fra annonsering på YouTube, men da er mange seere selvfølgelig helt avgjørende. Husk i tillegg at innhold på norsk har begrenset rekkevidde og det er lov å vurdere hvorvidt det kan lønne seg å produsere innhold på engelsk. Mange av de store kanalene på YouTube inkluderer sponsede innlegg eller reklame i selve videoen, så inntektene fra de vanlige reklamene er dessverre ikke nok for at ting skal gå rundt.

Les også:  Drama på Aspmyra - Glimt vant mot Vålerenga

Dessuten finnes det muligheter for affiliate-avtaler, som kan gi noen inntekter, spesielt hvis man klarer å faktisk få på plass noen avtaler som er relevante for målgruppen, og skaper en god del trafikk, salg og inntekter tilbake til innholdsprodusenten.

En annen mulighet er å benytte seg av plattformer som Patreon, der støttespillere kan bidra med penger. På disse plattformene kan man legge ut unikt innhold, eller så kan det være en form for dugnad der seere bidrar med penger på en helt frivillig basis. Det er også mulig å lage forskjellige produkter å selge, men for de fleste er det neppe aktuelt med det første.

For den som vil ta et steg ut fra den digitale verden, kan for eksempel reiser være noe å vurdere. Dette er et tøft marked og det finnes allerede en rekke selskaper som spesialiserer seg på forskjellige idrettsreiser. Det gjelder derfor å finne sin helt egen nisje, basert på sine egne interesser som man virkelig brenner for.

Å prøve å etablere enda et selskap som selger pakkereiser til engelsk Premier League er for eksempel en vanskelig utfordring, men hvis du har unik kunnskap om litt mer uvanlige land, ligaer eller idretter så kan det være en mulighet. Det er lurt å gjøre en grundig analyse av markedsgrunnlaget før man setter i gang i stor stil. Samtidig er det helt nødvendig å benytte seg av familie, venner og kjente hvis man skal lykkes med et prosjekt av denne typen.

Les også:  Klar ledelse i Eliteserien: Glimt vant mot Brann

For noen kan det være mulig å tjene litt penger på odds

Hvorvidt det egentlig er mulig å tjene penger eller ikke på odds, er et vanskelig spørsmål. Det er tross alt slik at det ikke er noen betting-selskaper som over tid kan betale ut mer gevinster enn innsatser, så en majoritet av spillerne må tape på spillene sine. Samtidig handler odds også om å benytte sin egen kunnskap og magefølelse for hva som vil skje i et spill, og dette er selvfølgelig noe som alle spillere ikke er like flinke til. Vi ser bort ifra kampfiksing som en mulig inntektskilde, det er ulovlig i alle sammenhenger og ødelegger for ærlige spillere både på og ved siden av banen.

Det finnes også noen som mener at det er mulig å finne risikofrie inntekter på odds ved å for eksempel benytte forskjeller mellom odds fra forskjellige tilbydere, og da i noen tilfeller kunne satse på alle utfall og sitte igjen med en garantert gevinst. Dette må likevel være ekstremt uvanlig å få til. Det var kanskje mulig i en analog verden, men når alle odds er tilgjengelige på nett vil eventuelle muligheter for arbitrasje bli borte umiddelbart.

Les også:  Følg storlagene i 3. runde i Carabao Cup

Da gjenstår egentlig bare en mulighet, og det er å finne odds der bookmakeren eller andre spillere har feilvurdert hva som vil skje – og du får tilgang til odds som er på din side. Det forutsetter selvfølgelig at det virkelig er du som har rett, og alle de andre som tar feil. Vanligvis vil for eksempel Nordicbet odds reflektere konsensus av hva både amatører og eksperter mener vil skje, men det finnes nok av både spill drevet av følelser og spillere som tar beslutninger basert på feil data.

Dette er langt fra en eksakt vitenskap, men noen ting man kan være på jakt etter er:

Odds der mange spillere har latt følelsene styre og drevet oddsene i en retning som ikke helt gir mening, dersom man tenker logisk. Det kan handle om spill på eget favorittlag og lignende. Det er viktig å ha i bakhodet at det finnes mange andre rasjonelle spillere. Hvis noe ser for godt ut til å være sant, så bør man tenke nøye over om det kan være en faktor som man selv har oversett eller feilvurdert? Det er ikke enkelt å finne odds der markedet har tatt feil.

Odds som ikke reflekterer alle data. For eksempel kan det være odds på Formel 1, der mange vil spille på den som leder sammenlagt. Hvis han da kjørte ekstremt dårlig under kvalifiseringen, eller er kjent for å prestere mindre godt på akkurat den banen det kjøres på, så kan det være signaler om en mulighet. Igjen er det viktig å huske på at det også kan finnes data som du ikke har tilgang til.

Husk til slutt at det alltid er viktig å spille ansvarlig, og uansett hva som skjer holde seg til budsjettet sitt.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.