ANNONSE: Tips for å lage en optimal nettbutikk

I våre dager kan det meste gjøres over internett, og det blir stadig mer og mer populært med netthandel. Det har ført til at mange prøver lykken med å starte sin egen nettbutikk, men det er langt ifra alle som lykkes. Hvis du vil lage en egen nettbutikk som er suksessfull, er det mange viktige aspekter du må huske på – vi tar en nærmere kikk på noe av de beste tipsene for å lage en optimal nettbutikk.

Netthandel kalles gjerne e-commerce (electronic commerce) på engelsk, mens begrepet c-commerce (collaborative commerce) blir brukt til å beskrive hvordan man kan optimalisere handel og distribusjonen av varer på tvers av samarbeidspartnere ved bruk av ny teknologi. På mange måter er samarbeidet mellom aktørene hjørnesteinen i enhver nettbutikk, og noe av det viktigste som må være på plass om man skal lykkes.

Mange drømmer om å starte sin egen nettbutikk, og mange sitter på gode ideer. Det er jo tross alt bare den ene, brilliante ideen som skal til for å ta markedet med storm. For de fleste burde det imidlertid først og fremst handle om å bygge en solid grunnmur, før man begynner å drømme seg bort til framtidig suksess med dollartegn i øynene.

I dag kan nesten hvem som helst starte en nettbutikk på null komma niks, men med mindre du har fått tak i et supersjeldent produkt som alle vil ha, burde du ha på plass en skikkelig forretningsplan før du setter i gang.

Dette bør du tenke på i starten

De aller fleste nordmenn er svært datakyndige, og selv de fleste av den eldre garde har en smarttelefon i dag. Nettbutikken må være optimalisert for bruk på både nettbrett, mobil og datamaskin, ellers går du glipp av mange kunder.

Noe avhengig av hvem målgruppen din er, må du også legge stor vekt på å ha et lett forståelig konsept. Noen målgrupper vil være mer mottakelige for avansert teknologi, animasjoner og ulike språk, mens andre må ha det inn med teskje for at de ikke skal snu i døra. Uansett er et generelt tips fra erfarne aktører at man gjør det så enkelt som mulig – husk på at selv om noe virker enkelt å forstå fra ditt perspektiv, kan ikke kundene lese dine tanker.

Det enkle er ofte det beste, og spesielt i starten har man større sjanse for suksess med et begrenset sortiment. Etter hvert som man vokser kan det være greit å utvide, men start gjerne i det små, med et smalt utvalg.

De største fallgruvene

Tenk på at det meste som handles over nettet er ting man egentlig ikke trenger. I noen tilfeller vil det selvfølgelig være det, men som oftest vil det være gjenstander eller tjenester vi tross alt kunne klart oss fint uten. Derfor er det utrolig viktig at hele hendelsesforløpet skjer helt smertefritt. Alle som har shoppet på nettet har vært med på å gi opp underveis, fordi noe gikk feil. Enda verre er det om kunden har kommet seg helt til det siste partiet, men snur i kassen fordi betalingen ikke lar seg gjøre.

Gode betalingsløsninger er derfor elementært for en enhver nettbutikk, og at man velger en metode de aller fleste har tilgang til.

En annen fallgruve er å undervurdere hvor viktig markedsføring er, og at man setter av penger i budsjettet til dette. Synlighet på internett er en utfordring, da det skal mye til å bli sett i massene der ute. Annonsering og tilstedeværelse i sosiale medier, reklameprodukter som Google Ads, samt søkemotoroptimalisering (SEO), er alle svært sentrale elementer når man vil være mest mulig synlig – og når man er nyoppstartet, handler alt om å få flest mulig kunder inn i butikken.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.