For første gang siden 2004 er TINE på førsteplass i Apelands nasjonale omdømmeundersøkelse RepTrak.
– Vi takker forbrukerne for tilliten, og lover at det ikke blir noen hvileskjær framover. Førsteplassen skal vi bruke som motivasjon for å bli enda bedre, sier konserndirektør kommunikasjon, Lars Galtung.
– Kåringen er et gedigent klapp på skuldra til melkebønder og medarbeidere som gjør en fantastisk innsats. Vi tror dette skyldes at stadig flere nordmenn blir klare over den fantastiske jobben den norske bonden nedlegger hver dag hele året – og verdien de skaper i gode kvalitetsråvarer, kortreist mat, levedyktige bygder – og god dyrehelse. Identiteten til – og stoltheten over norske råvarer, er også blitt sterkere. Resultatene i oste-VM og kokke-VM de senere årene bidrar nok også til dette, legger Galtung til.
Apeland skriver at TINE har oppnådd 88,6 poeng etter en økning på 4,8 poeng – noe PR-byrået beskriver som en av de største framgangene de har målt. De sterkeste dimensjonene er «Produkter og tjenester», «Økonomi» og «Samfunnsansvar». TINE får en svært høy score på dimensjonen «produkter og tjenester av høy kvalitet» – hele 91,3 poeng. I åpne kommentarer vektlegges ellers gode produkter, kvalitet, bøndene som eiere, og natur.
Galtung tror større oppmerksomhet rundt temaet bærekraft slår ut til fordel for TINE.
– Selv om også landbruk har sine klimautfordringer, handler matproduksjon først og fremst om å spille på lag med naturen og redusere fotavtrykket mest mulig i alle ledd. Vi er på vei, men på ingen måte i mål, sier han.