Tid for piggdekk – 2 av 10 skifter ikke dekk

vinter vei

Fra i morgen kan alle bilister i hele Norge legge om til piggdekk hvis de ønsker. De aller fleste kjører likevel med piggfrie vinterdekk, men 2 av 10, tilsvarende over en halv million personbiler, skifter faktisk ikke dekk i det hele tatt.

– Altfor mange later til å tro at piggfrie vinterdekk er et universelt helårsdekk, noe som er helt feil. Kjører du med piggfrie vinterdekk gjennom sommeren kan du være helt sikker på at sol og varme har påvirket gummien slik at dekket er langt unna å virke optimalt på vinterføre med snø, sørpe og is, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Les også:  Sykkeltyverier koster mer enn biltyverier

Hver dag er det i snitt over tusen trafikkulykker i Norge, og i overgangen mellom høst og vinter gjerne enda høyere. Blant de hyppigste årsakene er sommerdekk på vinterføre eller dårlige vinterdekk. Undersøkelser fra Tryg viser at over 350.000 personbiler kjører på vinterdekk som er fem år eller eldre.

– På denne tiden ser vi mange bilskader etter småkollisjoner som skyldes glatt føre, ofte i kombinasjon med slitte vinterdekk. Det finnes ikke noe fasitsvar på når vinterdekk må skiftes, men er de brukt i fem år eller mer er dekkets egenskaper vesentlig svekket i forhold til nye, selv med mønsterdybde nok igjen. Hardere gummi gir dårligere veigrep på vinterføre, sier han.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

Flere og flere velger å overlate dekkskift til verksteder, men likevel oppgir 4 av 10 at de fremdeles skifter dekkene sine selv.

– Det er faktisk flere enn man tror som skifter dekkene sine selv. Har man først investert i en god jekk, hjulmuttertrekker eller hjulkryss, er det som regel en grei jobb dersom bilen står flatt og trygt og været er bra. Samtidig blir man jo bedre kjent med tilstanden til sine egne dekk, og kan lettere bedømme om de bør skiftes ut eller tåler en sesong til, sier Brandeggen.

Les også:  Full frifinnelse av Fosenaksjonistene

I forbindelse med dekkskifte er det hvert år en rekke trafikkulykker som skyldes hjul som har løsnet i fart, gjerne kort tid etter hjulskift.

– De fleste vet jo at de bør etterstramme hjulboltene når de har lagt om, men veldig mange glemmer det. Som regel går det jo bra, men vi har likevel mange skadesaker som følge av hjul som løsner i fart i forbindelse med dekkskift. Det beste er å kjøre rolig etter dekkskift, og huske å etterstramme hjulboltene når du har kjørt to-tre mil, anbefaler han.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.