Det avdekkes stadig nye former for forsikringssvindel. Falske fakturaer og kvitteringer blir brukt for egen vinning. – Redd vi bare ser toppen av isfjellet.
Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, avdekker forsikringssvindel for nær 75 millioner kroner hvert år. I to konkrete saker fra 2021 har tidligere kunder forfalsket kvitteringer og fakturaer for egen vinning.
Den ene saken er fra Bodø og den endte med fengsel:
– I «stereosaken» var det noe i kundens dokumentasjon for skadekravet som gjorde at vi ble mistenksomme. Etter nærmere undersøkelser viste det seg at kunden hadde brukt et kjøpstilbud fra HiFi Klubben som kvittering for kjøp av et meget dyrt musikkanlegg, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind.
Totalt var kjøpstilbudet fra HiFi Klubben på nær 800 000 kroner. Kunden meldte skade på en forsterker til 90 000 kroner, og fortalte at denne var totalskadet. I dokumentasjonen sladdet kunden bort teksten fra HiFi klubben som opplyste om at dette kun var et kjøpstilbud, og forklarte sladdingen med at han hadde sladdet sensitiv og personlig informasjon. I tillegg lagde kunden en fiktiv rapport fra verkstedet til lydbutikken.
– Vi fant ut at kunden hadde skrevet HiFi Klubben feil, og ifølge butikken jobber det heller ingen med navnet som var påført i rapporten. De hadde heller ikke hatt noen forsterker av den typen på verksted, sier Lyngbø.
– Vi anmeldte saken og kunden ble dømt til både betinget og ubetinget fengsel, i tillegg til å måtte betale noe erstatning til selskapet.
I en lignende sak prøvde et ektepar seg to ganger med samme, forfalskede faktura. De sendte inn et skadekrav både til Fremtind og til et annet forsikringsselskap på en Samsung TV til nær 40 000 kroner.
– Våre undersøkelser viste at kvitteringen egentlig var for en annen TV, til 10 000 kroner, kjøpt av en helt annen person. Det var Elkjøps sine QR-koder som bidro til at vi avslørte svindelforsøket – disse er unike, og heldigvis nær umulig å forfalske, sier Lyngbø.
Disse sakene viser at mange med fullt overlegg strekker seg langt og er kreative for å skaffe seg penger ulovlig.
– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er, og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel, fordi det rammer kundene våre. Derfor politianmelder vi alle svindelforsøk vi oppdager, sier Lyngbø.
Fremtind avdekker mest svindel innenfor innbo-, reise- og motorforsikringer. Disse er oftest knyttet til falsk dokumentasjon, at kunden melder skader som faktisk ikke har skjedd eller at kunden overdriver skadekravet sitt.
– Jeg er redd vi bare ser toppen av isfjellet med slik tilfeller. Vi jobber hele tiden med å forbedre metodene som avdekker svindel. I dag klarer vi ikke å avsløre alt, men med ny teknologi vil vi avdekke stadig mer, sier Lyngbø.