Regjeringen la fredag frem forslag til nasjonal transportplan for perioden 2022-2033. I planen settes det til sammen av rundt 33 mrd. kroner for å legge til rette for konkurransedyktig, effektiv, sikker og... Les mer »
Grønn skipsfart bidrar til å nå klimamålene og samtidig skape nye, lønnsomme arbeidsplasser. Det er god klimapolitikk og god næringspolitikk. Regjeringen tar nå nye steg for å sikre grønn omstilling i maritim... Les mer »
Norske sjøfolk har alltid stått med trossa/lua i hånden. Sviktet under og etter den 2.verdenskrigen var hjerterå og den aller verste ovenfor: Nordmenn, ja også kvinner som sjøfolk på alle verdens hav... Les mer »
– Den maritime næringen er i dag blant Norges mest globale, innovative og fremtidsrettede næringer og har sysselsetting, verdiskaping og ringvirkninger for andre næringer som gjør den til en viktig drivkraft i... Les mer »
En ny samarbeidsplattform for maritim arktisk kompetanse er nå etablert. Maritimt Forum Nord skal ha den daglige ledelsen. Målet er styrket arktisk maritim kompetanse og økt sikkerhet for skipsfarten i Arktis. – Oppdatert... Les mer »
Vi er forpliktet til å kutte klimagassutslippet fra transportsektoren med 40 prosent innen 2030. I en tid med rask teknologisk utvikling og store utfordringer på flere områder er det kanskje ikke gårsdagens... Les mer »
Nå skal rederiene seile frem for å redusere klimagassutslippene og sikre norske sjøfolks arbeidsplasser. De neste årene skal en rekke skip i nærskipsfartsflåten byttes ut, eller bygges om til mer moderne skip. Dette... Les mer »
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde gledelige nyheter som økt støtte til programmene «Godsoverføring fra vei til sjø» og «Grønt Skipsfartsprogram», men få andre satsinger for en mer effektiv godstransport. – Det er positivt med en... Les mer »
Fremskrittspartiet er opptatt av faktiske resultater. Vi ønsker å gi norske sjøfolk på kysten og på norsk sokkel de samme vilkårene for sine jobber som ansatte på land har. Men vet vi... Les mer »