Strengere regler for elsparkesykler gir færre skader

Elsparkesykkel

Med nye regler for elsparkesykler har antall skader gått betraktelig ned. – Dette viser at tiltakene har god effekt, sier skadeforebygger.

– Nedgangen er gledelig, men det er fortsatt en utfordring med privateide elsparkesykler, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Hun råder sparkesyklistene til å følge reglene i trafikken og huske på å passere folk på fortauene i ganghastighet.

Les også:  Den nye trendgrønnsaken: Brokkolini

– Og ikke fall for fristelsen å ta elsparkesykkel hjem om det har blitt et par glass for mye på puben, sier hun.

I 2019 kom elsparkesyklene for alvor inn på det norske markedet og ulykkene fulgte hakk i hæl. Flere har fått alvorlige skader, og det har vært dødsulykker.

– Når du leier trenger du ikke å tenke på tyveri, men om du skulle skade noen andre eller andres ting på en leid elsparkesykkel, er du selv ansvarlig for å dekke skadene, påpeker skadeforebyggeren.

Les også:  Altfor mange mangler elsparkesykkel-forsikring

Skulle du selv bli skadet når du leier elsparkesykkel, kan dette dekkes av reiseforsikringen eller ulykkesforsikringen. Skulle du komme til å skade andre sine ting eller en annen person, kan du være dekket av innboforsikringen din.

– Det er også viktig å huske på at reiseforsikringen ikke dekker skader på ting du har leid, så her er det viktig å sette seg inn i utleiers egne vilkår. Du må også være oppmerksom på at reglene for bruk av elsparkesykkel kan være ulik fra land til land, sier Hofstad-Nielsen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.