Statens vegvesen har 43 døgnåpne tjenester

Statens vegvesen

Ved bruk av ny teknologi utvikler Vegvesenet stadig nye digitale løsninger som gjør det enklere å være kunde.

– Ved å koble data sammen, har vi gjort det mulig for deg å spare tid og penger på å utføre tjenester vi leverer. I stedet for å reise til trafikkstasjonen, kan du nå gjøre mye ved hjelp av mobil, nettbrett eller pc, forteller Heidi Øwre i Statens vegvesen.

De siste årene har Statens vegvesen i samarbeid med andre offentlige aktører, som Skatteetaten, Politiet, Tolletaten og forsikringsbransjen, utviklet systemer som gjør det enklere å kjøpe/selge bil, omregistrere kjøretøy og bestille førerkort digitalt. I tillegg samarbeider etaten med aktuelle bransjeaktører, som NAF og Finn.no.

Les også:  Bodø kommune inviterer til idemyldring

– Nå har vi i alt utviklet 43 løsninger, men det er nok ingen tvil om at tjenesten som har vært størst suksess, er å levere salgsmelding på nett. Nå er det svært få som leverer salgsmelding på papir, hele 96,6 % av salgsmeldingene starter digitalt, sier Øwre.

Å registrere bilen på ny eier foregår ikke lenger på Statens vegvesen sine trafikkstasjoner. Dette ordner privatpersonene eller bilforhandleren med Vegvesenets selvbetjeningsløsning. Stadig færre tjenester krever oppmøte på trafikkstasjonen, men skal bilen på kontroll i hall må du møte på stasjonen.

Les også:  Tre leverandører videre i kampen om milliardprosjekt i nord

På vegvesen.no kan du enkelt og raskt bestille nytt førerkort for første gang, fornye førerkortet eller melde førerkortet mistet og bestille nytt. Selve teoriprøven og oppkjøringen krever imidlertid fremdeles at du møter opp.

Når du tar førerkort for første gang, får du en sms fra Statens vegvesen som forteller hvordan du går fram for å bestille og betale for førerkortet på nett.

Les også:  Eva Kristin Hansen (Ap) ny stortingspresident

Under pandemien oppdaget mange de enkle, brukervennlige og døgnåpne tjenestene som Statens vegvesen tilbyr.

– Det er raskest, enklest og billigst å ordne de tjenestene du kan ordne selv, digitalt. Da slipper du å forholde deg til åpningstider, bestille time og å reise til trafikkstasjonen. Du kan også få utført tjenesten på kveldene og i helgene, sier Øwre.

Dette gjør også at de av oss som ikke kan, eller har mulighet til å bruke digitale tjenester, kan få time på trafikkstasjonen raskere.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.