Tidligere i uken ble det kjent at Telia kjøper opp Get og TDC Norge. Det nye selskapet vil bli en sterk industriutfordrer i Norge og tar mål av seg til å levere fremtidens ledende digitale kundeopplevelser. Telia presenterer i dag resultater for andre kvartal 2018, inkludert tall for Telia Norge.
– På lengre sikt er denne strategiske milepælen uten tvil det viktigste vi gjorde i dette kvartalet. Vi kan love at vi i fremtiden vil skape en helt ny verden av muligheter for våre kunder. Det nye selskapet vil få en konkurransekraft og industriell posisjon som gjør oss i stand til å levere nye og innovative produkter og tjenester på tvers av teknologier og plattformer med vår egen digitale mobil- og fastnettinfrastruktur i bunn. Det er bra for samfunnet, forbrukerne og konkurransen, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.
– Vi ser frem til en god og konstruktiv dialog med konkurransemyndighetene, og håper selvsagt på en raskest mulig avklaring så vi kan komme raskt i gang med å utfordre markedslederen, sier Foss.
Suksessfull migrering av Chess-kunder
I begynnelsen av april ble alle Chess-kunder informert om at merkevaren skulle slås sammen med Telia. Alle kundene har nå blitt overført til samme pris og datamengde som de hadde tidligere, og prosjektet har vært vellykket.
– Vi tok beslutningen om å forenkle vår merkevareportefølje i privatmarkedet for å kraftsamle vår innsats på å skape enda bedre kundereiser. Vi ser allerede konturene av dette arbeidet gjennom at vi blant annet har fortsatt å vinne alle kundeservicepriser- og undersøkelser samt at vi har vært svært aktive i arbeidet med de ulike merkevarene våre. Overføringen av Chess-kundene har gått litt bedre enn forventet og vi er veldig glad for å ønske de velkommen til Telia hvor utvalget av produkter og tjenester er langt bredere enn tidligere, fortsetter Foss.
Solid økonomisk resultat i andre kvartal
De økonomiske resultatene for andre kvartal 2018 viser en vekst i både totalinntektene (2,5%) og EBITDA (6,4%) sammenlignet med andre kvartal 2017.
– Vi leverer et solid økonomisk resultat med en liten vekst på både topp- og bunnlinjen. Tallene er fortsatt drevet av økt mobildatabruk, stabile grossistinntekter samt bra progresjon i effektiviseringsprogrammet. Vi ser samtidig en dreining i privatmarkedet på hovedbrandet vårt mot at stadig flere kjøper telefon gjennom vår Svitsj-ordning. Vi har en liten reduksjon på kundesiden i andre kvartal som vi ikke er fornøyde med. Vi har tatt flere grep, og vil fortsette å ta grep, for å beholde eksisterende kunder og vinne nye kunder. Samtidig vitner tallene om at konkurransen om kundene i lavprissegmentet er tøff, avslutter Foss.