Snart klart for årets Arctic Innovation Week

innovasjon norge

Arctic Innovation Week 2020 arrangeres mellom 19.–25. oktober over hele Nord-Norge. Årets innovasjonsuke vil bestå av et mangfold av fysiske og digitale arrangementer. Tema for hovedarrangementene er «Det uventa samarbeidet».

Innovasjon Norge står for åpningsarrangementer i Tromsø og Harstad, arrangerer gründerfrokost i Narvik og rådgivningstimer for gründere i Tromsø sammen med akseleratorprogrammet Arctic Accelerator og revisorer fra BDO. Det vil også være en reiselivssamling i Tromsø, som ser på muligheter i det norske markedet. Avslutningsarrangementet blir i Vardø, der blant annet artisten Dagny skal spille live.

I tillegg har en rekke nordnorske næringslivsaktører arrangementer rundt i hele regionen. Til sammen er det nærmere femti arrangementer som vil foregå i Nordland og Troms og Finnmark.

Arctic Innovation Week ble arrangert for første gang i fjor høst, og i år skal suksessen gjentas.

– Arenaer som Arctic Innovation Week er viktig for å motivere og inspirere næringslivet i Nord-Norge. Vi har et stort behov for norske bedrifter som tenker nytt og inngår samarbeid, som kan bli suksesshistorier for norsk eksport og bidra til verdiskaping nasjonalt og regionalt, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Les også:  LESERINNLEGG: Regjeringa med "luftpenger" til landbruket

Målet for Arctic Innovation Week er et mer nyskapende, robust og mangfoldig næringsliv. Dette får man til når flinke folk og gode ideer møtes. Derfor er tema for årets åpningsarrangement «Det uventa samarbeidet». Hva skjer når to parter – som man aldri hadde forventet skulle jobbe sammen – møtes? 

– Vi mener det er viktigere enn noen gang å inspirere personer, bedrifter og organisasjoner med unike idéer til å løfte blikket, se muligheter, søke samarbeid og ikke minst synliggjøre de gode eksemplene på bedrifter i vår region, og koble dem sammen. Vi tror umulige team og uventa samarbeid gir vekst i bedriftene, helt nye næringer og eksplosive samarbeidsformer som vi ikke får ved å jobbe i siloer, sier direktør i Innovasjon Norge Arktis, Linda Beate Randal.

Les også:  Dronebase på Andøya: – Et kjempeløft for forsvaret

Det finnes mange eksempler på uvanlige samarbeid der ute. At helt ulike mennesker møtes og på grunn av deres ulikhet utgjør de ekstraordinære team. Mennesker med ulik bakgrunn som utfyller hverandre eller motpoler som har felles mål. Også noen av verdens største oppfinnelser var uventa. Røntgen og penicillin var uventa oppdagelser i jakten på annen kunnskap. Til og med Cheez Doodles ble til ved at to ingredienser ble kombinert på en ny og ikke planlagt måte.

– Mye av det samme skjer i nordnorske bedrifter. Som når rekeprodusenten Stella Polaris og forskere i Nofima oppdager at det kan være større verdi i rekeskallet de kaster på sjøen, enn i rekene de produserer. Vi tror at fremtidens næringer i vår landsdel vil ha sitt utspring i enda mer oppsiktsvekkende og mer utenkelige koblinger enn dette. Vi ønsker derfor å gjøre mer for å koble bedrifter og miljøer sammen på nye måter. Vi ønsker å bidra til at vi blir mer nysgjerrige på hverandre, slik at resten av verden blir mer nysgjerrig på oss, sier Linda Beate Randal.

Les også:  Historisk energiutbygging i Bodø og Nord-Norge

Arctic Innovation Week har som mål at man skal bli mer nysgjerrige på hverandre, ved å synliggjøre og skape møteplasser for den skaperkraften som finnes i Nord-Norge.

– Vi må bidra til å skape verdier og en kultur som gjør vår landsdel enda mer attraktiv. Som gir ungdommen her oppe de gode grunnene til å fortsatt være i nord, et mangfoldig næringsliv og bedrifter som når globalt, sier leder for Innovasjon Norge Arktis, Linda Beate Randal.

På mandag braker det løs med arrangementer i Narvik, Vardø, Alta, Leknes, Harstad og Tromsø, og ikke minst i digitale flater hvor vi etter hvert har blitt vant til å møtes.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.