Mange norske kjeder sliter med fallende lønnsomhet. Da er det viktig å iverksette tiltak som styrker resultatene. Det hjelper INTUNORs avdeling for økonomistyring stadig flere bedrifter med.
Konkurranseklimaet blant norske kjedevirksomheter i forbrukersegmentet blir stadig tøffere: Sparingen blant norske husholdninger øker, netthandelen er i vekst, og prissammenligning er enklere enn noen gang.
Situasjonen har medført at mange kjente kjeder har kastet inn håndkleet. I løpet av de siste to årene er blant annet Spaceworld Soundgarden, Enklere Liv og G-Sport slått konkurs.
INTUNOR har flere store kjedevirksomheter på kundelisten. Det har gitt økonomirådgiverne kompetanse over hvilke tiltak og rutiner som bør etableres for å lykkes som kjedevirksomhet, også i forhold til norsk selskapsrett.
– Mitt beste tips til ledere av norske kjedekontorer er at man legger til rette for at kjedemedlemmene kan lære av hverandre, sier Toril Sund Falch i INTUNORs avdeling for økonomistyring.
– Det kan man gjøre ved å fortelle kjedemedlemmene hvilke områder de gjør det svakt på i forhold til snittet eller de beste virksomhetene i kjeden, fortsetter hun.
Falch opplever at praksisen trigger kjedemedlemmenes konkurranseinstinkt. Mange kjeder har automatisert prosessen gjennom tilpassede månedlige rapporter.
– Da får kjedemedlemmene en månedlig oversikt hvor de kan sammenligne utviklingen i virksomheten mot budsjettet og de andre virksomhetene i kjeden. Samtidig får kjedekontoret en oversikt over hvor de bør iverksette tiltak.
Økonomieksperten mener det er viktig å unngå generiske nøkkeltall og at kjedekontorene bør sette av tid til å etablere felles måleparametre og suksesskriterier.
– En verkstedkjede og et restaurantkonsern skal naturligvis ikke følge de samme nøkkeltallene. Men, for de aller fleste bransjer pleier vi å måle lønnsomheten for de mest solgte produktene og tjenestene. I likhet måler vi ofte lønnskostnader mot salgsinntekter, sier hun.
Har du eksempler på bransjespesifikke nøkkeltall?
– Noen bedrifter, som butikker, restauranter og verksteder, ønsker å måle gjennomsnittlig inntekt pr. salg. Andre, som konsulenter og advokater, ønsker å måle antall fakturerte timer mot antall arbeidstimer.