Valentines Day står på trappene, og er du i det ekstra romantiske hjørnet i år har det aldri vært enklere å gifte seg på en kritthvit strand i Thailand eller i en blomsterhage i Roma. Nå er det bare noen tastetrykk mellom deg og beviset på at du oppfyller vilkårene for å gifte deg i utlandet.
Hvert år er det cirka 3 000 mennesker som søker om ekteskapsattest for å gifte seg i utlandet, for utenlandsk rett. Hittil har dette vært en papirbasert og manuell søknadsprosess, men nå blir det enklere.
– Nå har søknaden om ekteskapsattest blitt digital og lett tilgjengelig via våre nettsider. Det gir en mer effektiv og brukervennlig tjeneste også for de som skal gifte seg i utlandet, sier Elin Imsland, avdelingsdirektør i Folkeregisteret.
Den digitale løsningen veileder søkeren gjennom prosessen steg for seg.
– Det gjør det lettere å fylle ut søknaden riktig og sende med all nødvendig dokumentasjon I de fleste tilfeller vil vi få alle opplysningene vi trenger sammen med søknaden og søkeren får i færre tilfeller brev om å ettersende dokumentasjon, sier Imsland.
Når du skal gifte deg i utlandet etter utenlandsk rett trenger du vanligvis en ekteskapsattest fra Folkeregisteret. Ekteskapsattesten bekrefter at du oppfyller vilkårene for å gifte deg, for eksempel at du ikke er gift fra før.
Du bør likevel alltid kontakte lokale myndigheter for å finne ut nøyaktig hvilken dokumentasjon de har behov for.
– Sjekk alltid med myndighetene der du skal gifte deg hvilken dokumentasjon de trenger, men vanligvis er det behov for en bekreftelse fra norske myndigheter. Den bekreftelsen kommer fra Folkeregisteret og det er søknaden for å få denne som nå har blitt elektronisk, forteller Imsland.
– Siden 2018 har det vært elektronisk søknad for de som skal gifte seg i Norge, på en norsk ambassade eller i en sjømannskirke. Altså der det er norsk lov som gjelder. Nå er det enklere også for de som drømmer om bryllup i et annet land, sier hun.
Folkeregisteret har de siste årene vært gjennom en stor utvikling, både teknisk og innholdsmessig.
– Det moderne Folkeregisteret er tilpasset tiden vi lever i, med raskere og mer effektive tjenester for både innbyggere og de virksomhetene som bruker opplysninger fra Folkeregisteret, sier Imsland.
Det moderniserte Folkeregisteret ble lansert høsten 2020, etter at en rekke tjenester gjennom flere år har blitt forenklet og helt eller delvis automatisert.
– Det betyr ikke at jobben er ferdig. Vi finner stadig forbedring og nye tiltak som gjør Folkeregisteret enda bedre. Denne forenklende søknadsprosessen for de som skal gifte seg etter utenlandsk rett, er et av mange eksempler på det, sier avdelingsdirektøren.