
Korona-pandemien fører til økt usikkerhet i verdenshandelen og vi ser endringer i forbrukeradferd og transportmønster som påvirker flere markeder. Spesielt utsatt er restaurantsegmentet (Horeca), mens det rapporteres om en økning i dagligvare og matleveringstjenester til hjemmet som følge av utstrakt hjemmekarantene i flere berørte markeder.
En svekket norsk krone bidrar til å dempe noe av effekten knyttet til lavere etterspørsel.
– Siden en rekke land har innført restriksjoner som rammer restaurantsegmentet hardt, ser vi i flere markeder en dreining mot mer salg av norsk sjømat i dagligvare, og da spesielt som ferdigpakkede og fryste produkter. Om vi sammenligner påskeeksporten med påskeuken i fjor (uke 16), ser vi en økning i eksporten av både laks og torsk til bearbeidingsmarkeder som Polen og Nederland. Dette er markeder som videreforedler fisken til konsumferdige produkter for salg i dagligvarehandelen, sier Paul Aandahl, sjømatanalytiker i Norges sjømatråd.
– Det var en nedgang på 4 prosent i eksporten av fersk hel laks i påskeuken. Vi ser nå store endringer i lakseeksporten mellom ulike markeder sammenlignet med påskeuken i fjor. Dette viser at det er stor volatilitet i laksemarkedet som følge av koronasituasjonen, sier Aandahl.