Samler inn penger til kreftsyke barn – Kåret til «Norges beste Ungdomsbedrift»

kreftsyke barn

Kunsten å glede UB fra Kongshavn videregående skole i Oslo selger 100% økologiske fairtrade t-skjorter tegnet av kreftsyke barn.

150 kroner går uavkortet til Barnekreftforeningen og 80% av overskuddet går til Rikshospitalet. Nå er de kåret til Norges beste Ungdomsbedrift 2018.

— Det er en helt utrolig følelse, jeg har aldri opplevd lignende før. Vi er så stolte og glade, dette betyr så utrolig mye! Nå kan vi gå ut til sponsorer og andre bedrifter og si vi er Norges beste ungdomsbedrift, så kan vi jobbe mot ambisjonene vår å ta våre t-skjorter til Europa, kanskje ut i verden og sette smil på flere hundre tusen kreftsyke barns ansikt, sier daglig leder i Kunsten å glede, Mathias Norheim.

Vil gi tilbake til kreftsyke barn
Det har blitt mange sene kvelder og nattetimer på de fire ungdommene. Forretningsidéen ble til etter at de opplevde å ha en kreftsyk elev å skolen, som ikke lenger er blant oss. Dette gjorde inntrykk og de ønsker utgjøre en forskjell for å glede kreftsyke barn som ham.

Les også:  Krever helsehjelp til barnevernsofre

Designet på t-skjortene er laget av tegninger som kreftsyke barn ved Rikshospitalet har laget. Designer Annette Lindetad fra Esmod Oslo har utviklet designet på t-skjortene basert på elementer fra disse tegningene.

— Vi ønsker å skape glede med mening og bidra til at kreftsyke barn får oppleve noe hyggelig, sier de unge entreprenørene.

82 av landets beste ungdomsbedrifter har deltatt i 16 kategorier under NM, og konkurransen om å bli den beste i landet var stor. Andreplassen ble Lokalmat UB fra Stranda videregående skole i Møre og Romsdal og tredjeplass gikk til Load Padding UB fra Raufoss videregående skole i Oppland.

Scorer på alle vurderingskriterier
— Juryen er imponert over bedriftens profesjonalitet og bevissthet på bærekraft i alle ledd av verdikjeden. De har bygget nettverk, skapt interesse for produktet og fått resultater. Konseptet har mulighet til å lykkes utenfor Norge, sa kunnskapsministeren da han leste opp juryens begrunnelse for beste ungdomsbedrift.

Les også:  Altfor mange mangler elsparkesykkel-forsikring

Juryen har bestått av Paal Sprakehaug fra Nordea, Eleeni Simeou fra Virke, Anniken Tømte fra NHO, Siv Martine Nyborg fra Trigger Oslo, Kristin Vik fra Utdanningsforbundet, Ove Haaversen-Westhassel fra Innovasjon Norge, Kari Ann Nygård fra Brønnøysundregistrene og Karl Børre Reite fra Skatteetaten.

De har jobbet i to dager og gjort en helhetsvurdering av ungdomsbedriftene etter kriterier som verdiskaping, erfaringslæring, kreativitet og innovasjon, samarbeid og tverrfaglig arbeid. Elevene har gjennomført scenepresentasjon, panelintervjuer og levert delårsrapporter.

Tidlig satsning gir effekt
Forskning viser at satsing på entreprenørskap tidlig i skoleløpet gir effekt.

— Innovasjon, kreativetet og omstillingsevne er viktige entreprenørskapskompetanser som må trenes på. Forskning viser at ved å starte tidlig i skolen får vi flere entreprenører som er villige til å skape arbeidsplasser, sier administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge Grete Ingeborg Nykkelmo.

Les også:  Nesten 1 av 3 ligger søvnløse på grunn av økonomien

— Jeg blir utrolig imponert og også inspirert. Ungdomsbedrift er et godt verktøy og en nøkkel til den kunnskapen, kompetansen og de ferdighetene vi ønsker at ungdommene våre skal ha. Slik lærer elevene mye av det de faktisk trenger for å klare seg i arbeidslivet fremover, sa kunnskapsminister Jan Tore Sanner da han besøkte utstillingshallen fredag.

Store fremtidsplaner
Kunsten å glede har flere spennende planer etter NM. I juli reiser de til Beograd for å representere Norge i Europamesterskapet for Ungdomsbedrifter 2018.

De har også innledet et samarbeid med Yousef fra Madcon om en ny kolleksjon, og samarbeider også med Douchebags om en ny kolleksjon.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.